Thriller & Spanning De Boekerij Juni 2017

Naar bed, naar bed

Arlidge wijkt ook in dit deel niet af van zijn beproefde methode. Veel actie en vaart, korte hoofdstukken en geheimen die eigenlijk niet ontrafelt mogen worden.

Helen Grace heeft al genoeg persoonlijke tragedies meegemaakt, maar als het lijk van een bekende in een nachtclub wordt gevonden, komt het moordonderzoek opeens wel heel dicht bij haar eigen leven. Helen zwijgt in alle talen over haar connectie met het slachtoffer en werkt als een bezetene om de dader te vinden. Als er een tweede slachtoffer valt, wringt Helen zich in zo veel bochten dat alles op scherp komt te staan en ze een onmogelijke keuze moet maken. Vertelt ze over haar privéleven of besluit ze te liegen om de aandacht van zichzelf af te houden?

Naar bed, naar bed is het vijfde deel in de reeks met Helen Grace in de hoofdrol. Waar eerdere delen prima afzonderlijk te lezen waren, is het nu wel echt raadzaam om de reeks in de juiste volgorde te lezen. Zeker omdat er nu wel erg veel wordt teruggegrepen naar gebeurtenissen uit het verleden. Niet alleen hebben de slachtoffers te maken met Helen haar verleden, dat geldt ook voor de dader. Om de impact van de plot te doorzien is voorkennis noodzakelijk.

Arlidge wijkt ook in dit deel niet af van zijn beproefde methode. Veel actie en vaart, korte hoofdstukken en geheimen die eigenlijk niet ontrafelt mogen worden. Ook speelt de vete tussen Helen en journaliste Emilia Garanita ook nu weer een grote rol. Door de prettige schrijfstijl en vele cliffhangers die de auteur toevoegt, blijf je toch steeds doorlezen wat maakt dat je werkelijk door het boek heen vliegt. Door kleine maar belangrijke ontdekkingen, blijft de lezer aan de bladzijden gekluisterd.

Groot voordeel aan dit boek vind ik dat oude bekenden hun opwachting weer maken. Dat geldt zeker voor collega en vriendin Charlie. Zij krijgt een steeds grotere en belangrijkere rol en ook haar privéleven komt uitgebreider aan bod. Dit maakt dat je als lezer, naast Helen, ook Charlie in je hart sluit.

Wat ik net als in voorgaande delen ook nu weer een minpunt vind, is de eigenwijsheid van Helen. Vanaf de eerste bladzijde weet je al dat Helen het mysterie in haar eentje ontrafelt en achter de dader aangaat. Of er nou een huis in brand staat, iemand gevangen wordt genomen, het maakt niet uit. Ze wacht nooit tot collega’s zijn gearriveerd, maar is altijd zelf de ‘heldin’. Dit maakt de plot vaak voorspelbaar, ondanks dat de auteur je wel lang in het ongewisse laat zitten wie de dader is. Dat maakt dan weer veel goed…

364

9789022578599