Thriller & Spanning De Crime Compagnie September 2014

Na Melanie

Ik las Na Melanie in een ruk uit. Ik dacht te weten wie de ‘bad guy’ was maar het verhaal nam een andere wending er ik zat er helemaal naast.

Het vrijstaande huis in de geboortestreek van haar vriend Jochem leek perfect. De grote tuin maakte het uitstekend geschikt voor een gezin met kinderen, Rosalins grootste wens. Eenmaal in Haarwoude aangekomen, vervaagt Rosalins geluksgevoel snel. De vorige bewoonster blijkt zichzelf van het leven te hebben beroofd en Jochems ex, Suzan, woont op nog geen vijf kilometer afstand. Terwijl Rosalin wanhopig probeert zwanger te worden, dringt het verleden zich aan haar op. Wat heeft zich vroeger in het huis afgespeeld? Waarom wordt Rosalin bedreigd als ze daar achter probeert te komen? Welke rol speelt Jochem? En wie is de vader van de baby van Suzan?

Het verhaal begint in 1999. Het is bijna elf uur en het schoolfeest in volle gang. Maar zij moet naar huis, ‘half twaalf thuis’ had haar vader gezegd. In het fietsenhok wordt ze lastig gevallen. Net wanneer het van kwaad tot erger wordt, roept er iemand of het allemaal goed gaat. Ze duwt de jongen opzij, pakt haar fiets en zet een sprintje op naar huis.

Het verhaal maakt een sprong naar 2012. Rosalin en Jochem wonen samen in Amsterdam. Al gauw verhuizen ze naar het geboortedorp van Jochem, Haarwoude. De verhuizing naar dit dorp was niet iets waar Rosalin om zat te springen. Maar het huis dat ze gekocht hebben heeft ruimte genoeg voor hun toekomstige kinderen. Iets wat ze in Amsterdam niet hadden. Algauw blijkt Haarwoude een duistere kant te hebben. Zo komt Rosalin erachter dat de vorige bewoonster zelfmoord heeft gepleegd in de vijver. Iets wat Jochem wel wist maar nooit aan Rosalin heeft verteld. Daarbij komt Rosalin er ook nog achter dat de ex van Jochem, Suzan, in hetzelfde dorp woont. Is dit puur toeval of zit hier meer achter vraagt ze zich af.

Rosalin vindt al snel een baan als doktersassistent in het dorp. Wanneer Suzan bij de dokter op bezoek komt en Rosalin opmerkt dat ze zwanger is, breekt de hel los. Is dat Jochem’s kind? De twee proberen al een tijd zwanger te worden maar dat wilt niet echt lukken. En dat zorgt voor frustraties.

Het verhaal bestaat uit een paar verhaallijnen, die van het meisje uit 1999, het verhaal van Rosalin en het verhaal van Suzan. Het duurt even voordat je erachter wie Melanie is. De drie verhalen voegen zich langzaam tot één. Dan valt ook alles op z’n plek.

Ik las Na Melanie in een ruk uit. Het is een verhaal waarvan je wilt weten hoe het verder gaat en hoe het afloopt. Ik dacht te weten wie de ‘bad guy’ was maar het verhaal nam een andere wending er ik zat er helemaal naast.

320

9789461091215