Thriller & Spanning Kramat Juni 2007

Moord

De spanning wordt langzaam opgebouwd, maar Soetewey weet de lezer aan het boek gekluisterd te houden. Wanneer Bernard bepaalde ontdekkingen doet is het bijna onmogelijk om het boek nog weg te leggen en springen de vonken van de pagina’'s.

In een Vlaamse wijk wordt het lijkje gevonden van een baby. De rustige wijk waar zich normaliter weinig afspeelt, is geschokt. Bernard is gelukkig getrouwd en heeft een uiterst slimme zoon, hij heeft een vaste baan en mag op geen enkel gebied klagen. Hij heeft, zoals alle bewoners van de wijk, een rustig en bijna perfect leven.

Wanneer de politie niet meteen alle vragen kan beantwoorden, wordt Bernard achterdochtig en probeert hij zelf de dader te zoeken, net zoals de andere bewoners van de wijk. Verdachten zijn er genoeg, zo is er de depressieve moeder van het slachtoffertje die niet reageert zoals meeste moeders zouden reageren. Ook is er de oude man die plotseling een nieuwe computer koopt en er is een bewoner met een bijna onmenselijke liefde voor digitale fotografie. Natuurlijk zijn er de nieuwste bewoners, een Nederlander met een véél jongere vrouw en een zoontje van wie niemand eigenlijk weet wie de moeder precies is. Verdachten zijn er genoeg en wanneer Bernard per toeval een spoor ontdekt wordt zijn hele wereld verwoest.. De man met een hart van goud begint te twijfelen aan zijn principes en zijn leven wordt een hel.

Een traditionele thriller is Moord niet te noemen, het is meer een boek vol spanning dat de lezer keer op keer aan het denken zet. Het hele boek is betrekkelijk eenvoudig, van de schrijfstijl, tot de personages en de plaatsen waar het verhaal zich afspeelt. Deze eenvoudigheid is eigenlijk maar goed ook, gezien de sneltreinvaart waarin het verhaal verder gaat als Bernard eenmaal een spoor heeft ontdekt. Vanaf dat moment wordt de lezer meegenomen in verschillende mogelijkheden.

De spanning wordt langzaam opgebouwd, maar Soetewey weet de lezer aan het boek gekluisterd te houden. Wanneer Bernard bepaalde ontdekkingen doet is het bijna onmogelijk om het boek nog weg te leggen en springen de vonken van de pagina’’s. Het interessante is vooral hoe Soetewey je als lezer betrekt bij het verhaal. Keer op keer vraag je jezelf af wat je in een dergelijke situatie zou doen en hoe dit op te lossen.

Voor mensen die eens een ander type thriller willen lezen, met een verrassend einde dat je geheel overdonderd.… Allen naar de boekenwinkel!

213

9789075212730