Jeugd De Fontein Maart 2007

Modderland

Hoewel deze bundel bedoeld is voor negen jaar en ouder, zullen ook veel volwassen lezers aan hun trekken komen. Het verhaal leest vlot, met een aangenaam tempo en bevat een grote dosis humor.

Bart is een gewone jongen. Hij gaat naar school, maakt zijn huiswerk, ergert zich aan zijn zus… Hij is een doorsnee jongen, maar dat blijft hij niet. Wanneer Bart op een avond met zijn hond Hendrik gaat wandelen, valt hij in een struik en wordt door een zwarte tunnel getrokken. Hij blijft vallen en komt met een plof neer, maar niet waar hij het verwacht. Hij komt in Modderland terecht. Een plaats van het onvoorstelbare, met winderige plofkikkers, roze stikzwijnen, steltmuizen, boomkonijnen, een Geparfumeerd Moeras, vliegende kleerkasten, marcherend bestek, boemerang kleerhangers, en natuurlijk elfen, dwergen, tovenaars, draken en reuzen.

Randalf de Wijze, de tovenaar die Bart naar Modderland heeft gebracht kent maar één toverspreuk, de spreuk om een held op te roepen van een andere wereld. Hij heeft Bart en Hendrik opgeroepen om een mensetende reus, die alle schapen plat knijpt, te verslaan. Dan is Bart niet langer de jongen die in de avond zijn huiswerk maakt, dan wordt hij Bart de Barbaar, een krijger zonder vrees. In zijn identiteitsverandering wordt hij gesteund door de pratende parkiet Veronica, tevens de huisgeest van Randalf, en door de reus Nortbert Nietzogroot. Samen met zijn nieuwe vrienden en nieuwe uitrusting, zoals de helm van Hoon en Spot, Laarzen van Lef en Drietand van List en Bedrog, trekt Bart de Barbaar ten strijde en beleeft hij lachwekkende avonturen.

Deze bundel bevat de drie delen Engelbert de Enorme, Pas op, draken! en Krijger zonder vrees die eerder afzonderlijk zijn uitgegeven. Deze fantasietrilogie is een echte must voor iedereen die graag over het bizarre en surrealistische leest. Hoewel deze bundel bedoeld is voor negen jaar en ouder, zullen ook veel volwassen lezers aan hun trekken komen. Het verhaal leest vlot, met een aangenaam tempo en bevat een grote dosis humor. De dialogen zijn schitterend, ze zijn zo realistisch geschreven met veel ondertonen, sarcasme en dubbelzinnigheid dat je als lezer het gevoel hebt echt in het boek te zitten.

Het boek bevat tevens zwart-wit stripachtige illustraties die enorm gedetailleerd zijn, waar je als lezer toch even de tijd voor moet nemen om ze te bekijken en bewonderen. Modderland is een uitstekend boek voor fantasy lezers van alle leeftijden!

471

9789026120978