Waargebeurd

Mist in augustus

Hij blijft vertrouwen dat zijn vader hem op een dag op komt halen, terwijl de lezer wel beter weet. De kracht van het kleine ventje is aandoenlijk.

Waargebeurde roman over een zigeunerwees Duitsland, 1942. De tienjarige zigeunerwees Ernst Lossa belandt in een nazistische jeugdgevangenis. Daar vereenzaamt de intelligente, eigenzinnige jongen steeds meer. Hij weigert zijn meerderen te gehoorzamen, die hem als psychopaat zien. Hoewel Ernst kerngezond is, deporteren ze hem naar het gekkenhuis. Daar ervaart Ernst voor het eerst hoe het is om familie te hebben. Hij voelt zich veilig en gewaardeerd, sluit vriendschap met de andere bewoners en wordt tot over zijn oren verliefd op medepatiënte Nandl. Maar stap voor stap stort zijn kostbare nieuwe wereld in. Er gebeuren vreemde dingen in het instituut: patiënten sterven een mysterieuze dood of verdwijnen plotseling. Toch blijft de dappere Ernst hoopvol. Maar dan verdwijnt Nandl… Zal Ernst hetzelfde lot te wachten staan? Mist in augustus vertelt het ware, schokkende verhaal over de genadeloze euthanasiepraktijken van de nazi’s.

Mist in augustus gaat over een behoorlijk heftig onderwerp. De euthanasie praktijken van de nazi’s ten tijde van de oorlog. Je weet dat het gebeurd is, maar toch sluit je ergens je ogen ervoor. Na het lezen van dit boek is dat niet meer mogelijk. Wat ongelooflijk heftig dat gezonde kinderen feitelijk gewoon vermoord werden. Je wist nooit als je ging slapen of je de volgende ochtend nog wel wakker zou worden…

Het boek is onderverdeeld in 5 hoofdstukken, feitelijk 5 tijdzones die vertellen over het leven van Ernst. Bij aanvang van het boek leer je eerst zijn familie goed kennen, zijn ouders en broertjes en zusjes. Dat het leven toen hard was en niet over rozen ging wordt al snel duidelijk. Zijn moeder en pasgeboren broertje worden ernstig ziek en de hele familie wordt achtervolgt omdat ze bekendstaan als zigeuners, wat in die tijn synoniem stond aan dieven. Doordat de auteur eerst de context schetst en de lezer de familie leert kennen, duurt het lang voordat Ernst naar de voorgrond wordt geschoven. Pas vanaf bladzijde 100 krijgt hij een prominentere rol en vanaf dat moment gaat het verhaal ook meer tot mij spreken. Ernst komt al snel in een instelling terecht en het is heftig om te lezen hoe er met kinderen werd omgegaan. Zeker als deze kinderen een ‘afwijking’ hadden.

Het verhaal van Ernst is pijnlijk en heftig maar wel noodzakelijk om te vertellen. Dat hij ondanks alles toch vertrouwen in mensen blijft hebben is onvoorstelbaar. Hij blijft vertrouwen dat zijn vader hem op een dag op komt halen, terwijl de lezer wel beter weet. De kracht van het kleine ventje is aandoenlijk. Onvoorstelbaar dat het hier om een kind gaat.

Dat het verhaal verteld moet worden staat buiten kijf. Ondanks de heftigheid van het verhaal, weet het mij niet overal te boeien. Dat komt vooral door de schrijfwijze van de auteur. Het komt op mij af en toe te belerend over, te veel als een onderwijsboek. Er wordt aardig wat met feiten gestrooid. Bij aanvang moet ik mij ook echt door het voorwoord heen worstelen. Het overzicht van het leven van Ernst en zijn familie dat in het eind van het boek is weergegeven maakt het beeld dan wel weer erg duidelijk en is zeker van toegevoegde waarde.

341

9789401606967