Literatuur & Romans Mistral Oktober 2010

Misschien morgen

Misschien morgen is een hartverscheurend verhaal over een jong meisje dat uit haar dorp wordt gelokt met mooie beloften over een beter leven in de stad. Dit boek laat het lot zien dat duizenden meisjes ondergaan terwijl zij van hun mensenrechten worden beroofd.

De 13-jarige Lakshmi wordt door haar stiefvader verkocht aan een bordeel in Calcutta, dat door de hardvochtige Mumtaz wordt gerund. Lakshmi weet zich met moeite staande te houden in deze harde, lelijke wereld en verbaast zich erover dat de andere meisjes kunnen eten, lachen en gewoon doen terwijl elke avond weer de mannen komen. Langzaam maar zeker groeit er iets van vriendschap tussen de meisjes in het huis. Wanneer Lakshmi’s beste vriendin Shahanna tijdens een huisoverval wordt meegenomen, is ze ten einde raad. Dan komt de dag dat ze een belangrijke beslissing moet nemen…

Misschien morgen is een hartverscheurend verhaal over een jong meisje dat uit haar dorp wordt gelokt met mooie beloften over een beter leven in de stad. Dit boek laat het lot zien dat duizenden meisjes ondergaan terwijl zij van hun mensenrechten worden beroofd. Zulke jongen meisjes, vaak niet veel ouder dan elf jaar worden misbruikt door mannen die dit kennelijk normaal vinden. Naast deze onterende behandelingen wordt Lakshmi ook nog eens lichamelijk en geestelijk mishandelt door de eigenares van het bordeel. Het idee dat een vrouw jonge meisjes dit kan aandoen is werkelijk niet te geloven. Dit boek is geschreven om de wereld de ogen te openen voor dit soort praktijken. In de hoop dat er in de toekomst iets tegen gedaan kan worden via de lokale overheid die veelal corrupt is.

264

9789049951641