Literatuur & Romans Uitgeverij Weesperzijde Januari 2013

Mijn zoon heeft een seksleven en ik lees mijn moeder Roodkapje voor

Het verhaal schetst perfect de huidige tijdsgeest met alle bijbehorende dilemma’s. Herkenbaar voor velen meteen ouder die zorg nodig heeft.

Heleen houdt van haar man, van haar werk en van haar twee kinderen. Maar als ze bijna vijftig is, beginnen haar hormonen haar parten te spelen. Bovendien krijgt haar moeder, met wie zij altijd een moeizame relatie heeft gehad, een herseninfarct. Heleens leven wordt steeds ingewikkelder. Moet ze haar moeder in huis nemen? En gaat haar man tegenwoordig vreemd? En hoe moet ze haar dochter Lizzy beschermen tegen alle gevaren van het bestaan?

Het leven van Heleen verandert op slag als haar moeder een herseninfarct krijgt en niet meer beter lijkt te worden. Ze wordt dement en dat dwingt Heleen tot moeilijke keuzes. Elke dag een aantal uur in de auto zitten om haar zieke moeder te bezoeken is op lange termijn geen doen. Haar in huis nemen, zoals haar man voorstelt, is iets wat ze helemaal niet ziet zitten. Maar hoe maakt ze dit de buitenwereld duidelijk zonder harteloos over te komen?

Centraal in het boek staat de combinatie werk, gezin en privéleven. Naast de zorg voor haar zieke moeder moet ze haar eigen bedrijf zien te runnen met haar man. Ze heeft problemen met haar tienerdochter en haar zoon is notabene op reis door Australië. Daarbij heeft Heleen de laatste tijd weinig zin in seks wat haar onzeker maakt en doet vermoeden dat haar man het weleens buiten de deur zou kunnen zoeken.

Het verhaal schetst perfect de huidige tijdsgeest met alle bijbehorende dilemma’s. Herkenbaar voor velen meteen ouder die zorg nodig heeft. Tevens herkenbaar voor vrouwen van middelbare leeftijd die kampen met overgangsverschijnselen. Opvliegers zijn Heleen niet vreemd, wat soms voor hilariteit zorgt bij de lezer.

Toch bevat het boek ook een behoorlijke humor, wat luchtigheid in het verhaal brengt. Dit maakt het verhaal toegankelijk en leuk om te lezen.

304

9789490647131