Jeugd Pimento Maart 2009

Mijn vader is een detective

Mijn vader is een detective is een nogal ongeloofwaardig verhaal. Voor jonge kinderen is het uitermate spannend, maar het is niet iets wat snel in het dagelijks leven zal gebeuren. Een behoorlijke dosis fantasie is dus gewenst.

Max is een detective, maar helaas is hij niet zo’n goede speurder. Gelukkig helpen zijn zoon Sam en zijn buurmeisje Sterre hem altijd uit de brand. Wanneer Max een opdracht krijgt van een rijke baron om zijn gestolen zeldzame papegaai op te sporen, gaan Sam en Sterre op onderzoek uit. Ze krijgen daarbij hulp van Ortwin, de zoon van de baron die een glimp van de dief heeft gezien. Sam mag de rijke jongen meteen al niet, omdat hij een oogje heeft op de stoere Sterre.

Tijdens de speurtocht wordt Max ontvoerd door een bende criminelen. De kinderen achtervolgen hen in Ortwins speedboot en stranden op een geheimzinnig forteiland. Ze ontdekken dat er iets verborgen wordt op het eiland. Maar wat? En wie is die creep die het fort dag en nacht bewaakt?

Mijn vader is een detective is een nogal ongeloofwaardig verhaal. Voor jonge kinderen is het uitermate spannend, maar het is niet iets wat snel in het dagelijks leven zal gebeuren. Een behoorlijke dosis fantasie is dus gewenst. Dat Max detective is mag eigenlijk al een wonder heten. Echt snugger is deze meneer niet en het zijn de kinderen die hem moeten zien te bevrijden van het forteiland. Dat Max ooit detective is geworden, mag een raadsel heten. De manier waarop hij zaken aanpakt en op wil lossen is knulligheid ten top.

De locatie is echter wel mooi gekozen en laat veel ruimte voor eigen invullen en verbeelding. Zelf heb ik een keer een personeelsfeest gehad op het forteiland, wat het heel herkenbaar maakt. Helaas maakt het boek helaas niet nieuwsgierig naar de film. Ik had meer verwacht van Damen gezien haar behoorlijke staat van dienst. Enige leuke aan het boek is dat het veel foto’’s en interviews bevat van de filmploeg.

BadgesVerfilmdBoekenreeks

144

9789049923587