Waargebeurd The House of Books Juni 2007

Mijn leven in een harnas

Mijn leven in een harnas is een schokkend en verdrietig verhaal dat het taboe rondom seksueel misbruik hopelijk een klein beetje afbrokkelt. Ik heb bewondering en respect voor het lef en de durf van Bruyns om alles zo open en eerlijk op papier te zetten. Een boek dat zeker de aandacht verdient.

In het boek Mijn leven in een harnas gaat Kelly Bruyns de confrontatie met haar verleden aan. Van haar vijfde tot vijftiende levensjaar werd zij seksueel misbruikt door de vriend van haar tante. Ze beschrijft de psychologische manipulatie, de twijfels, de tweestrijd, de agressie, de zelfhaat en het isolement waarin dit misbruik haar stortte, hoe ze om te overleven een emotioneel ‘harnas’ ontwikkelde en welke gevolgen dat pantser had voor haar leven als volwassene.

Mijn leven in een harnas is voornamelijk een emotioneel relaas van een jong meisje. Ongelooflijk wat Bruyns als jonge vrouw allemaal al heeft meegemaakt en wat zij heeft moeten doorstaan in het leven. Dat Bruyns nog steeds vertrouwen in het leven heeft toont wel aan dat het een sterke vrouw betreft.

Bruyns beschrijft met korte pakkende gebeurtenissen haar jeugd, en dan voornamelijk de momenten dat ze bij haar oom Piet was. Deze momenten zijn zowel schokkend, gruwelijk als walgelijk. Het is ongelooflijk dat er mensen bestaan die een jong meisje seksuele handelingen als orale seks en masturbatie uit laat voeren. Bij het lezen van deze zwaar emotionele passages keek ik regelmatig naar de cover van het boek. Deze bevat een foto van Bruyns als klein meisje. Dat maakt het nog moeilijker te bevatten dat er personen zijn die van zo’n onschuldig meisje zo’n misbruik kunnen maken.

Het eerste deel van het boek beslaat vooral de periode van het seksuele misbruik en de korte periode daarna, wanneer haar oom voor de rechtbank moet verschijnen. Het tweede deel van het boek gaat minder over het seksuele misbruik maar is daarom niet minder schokkend of emotioneel. In de tweede helft beschrijft Bruyns de ziekte van haar vader, die uiteindelijk aan kanker komt te overlijden. Tot tranen toe geroerd heb ik deze passages gelezen. Sommige stukken zo mooi en tegelijkertijd verdrietig dat ik enkele passages meerdere malen gelezen heb.

Mijn leven in een harnas is een schokkend en verdrietig verhaal dat het taboe rondom seksueel misbruik hopelijk een klein beetje afbrokkelt. Ik heb bewondering en respect voor het lef en de durf van Bruyns om alles zo open en eerlijk op papier te zetten. Een boek dat zeker de aandacht verdient.

142

9789044318968