Literatuur & Romans De Fontein Juni 2010

Mijn hart van hout

Iedereen zou dit boek moeten lezen, deze verhalen mogen nooit vergeten worden, het druist tegen alle mensenrechten in!

Jefferson City, Missouri, 1854. Hunny, een jonge slavin, zit in de gevangenis op beschuldiging van moord. Ze is hoogzwanger en voelt dat haar baby op komst is. Ze weet dat ze daarna waarschijnlijk zal worden opgehangen. Onverschrokken en trots vertelt Hunny de haar toegewezen advocaat haar levensverhaal: van haar ontvoering als kind uit een Afrikaans dorp tot de mishandeling door haar Baas op diens afgelegen plantage.
Ook vertelt ze over Rose, een vrouw uit een andere wereld, die eveneens voor Baas werkte en op wie haar hoop gevestigd is.

Hampshire, Engeland, 1849. Rose werkt als gouvernante voor een rijke familie. Ze adoreert Charles en baby Isabella, de twee kinderen onder haar hoede, maar leeft noodgedwongen in een isolement: ze mag zich niet mengen onder het andere personeel. Als door ingrijpende gebeurtenissen haar diensten niet meer nodig zijn, besluit ze een betrekking als gouvernante aan te nemen in Amerika, voor de dochters van de eigenaar van een plantage. Rose bekommert zich daar al snel om het slavenmeisje Hunny, maar ze blijkt ook een verborgen motief te hebben als zij betrokken raakt bij Hunny’s hartverscheurende lot.

Hunny steelt vanaf het eerste moment het hart van de lezer. Wat een ongelofelijke sterke vrouw en dat wordt alleen maar meer naarmate het verhaal vordert. Hunny is zeker niet voor het geluk geboren. En toch blijft ze genieten van de kleine dingen van het leven. Rose komt uit een heel ander milieu, maar het lot van Hunny grijpt Rose zeer aan. Zo erg dat ze hen probeert te helpen, met alle gevolgen van dien.

Mijn hart van hout vertelt een prachtige geschiedenis over Hunny, het verhaal is geïnspireerd op een echte rechtszaak van die tijd, wat het nog aangrijpender maakt.
Het is bijna niet te bevatten dat deze gruwelijkheden werkelijk plaats hebben gevonden. Iedereen zou dit boek moeten lezen, deze verhalen mogen nooit vergeten worden, het druist tegen alle mensenrechten in! Het plot is zeer aangrijpend, en Rose haar aandeel is hierin niet klein…

319

9789032511708