Science Fiction & Fantasy Luitingh Sijthoff Februari 2013

Middernacht 3 – Elise

Wat is dit een spannend, meeslepend, fijn verhaal! De Twilight-reeks is kinderspel vergeleken met deze serie.

Elise Chase is alles kwijtgeraakt wat haar lief is en nu wil ze genoegdoening. Tot de tanden bewapend sluipt ze ’s nachts door de straten op zoek naar de wilde onsterfelijken die haar zoon het leven ontnamen. Dankzij haar unieke gave komt ze de ene na de andere op het spoor, maar ze kan haar gave niet beheersen. Daarvoor kan ze zich maar tot een man richten: de dodelijkste vampier in de stad, Tegan. Met als gevolg dat het tweetal een bloedpact sluit dat hen in een wereld voor gevaar, verlangen en duistere passie stort…

Middernacht – Elise is alweer het derde boek van Lara Adrian. In haar eerdere boeken, Gabrielle en Tess, werd de wereld van de vampiers en hun Stamvrouwen al beschreven. Dit is geen gemis, want ook in Elise wordt er voldoende uitgelegd over deze wereld om niet te verdwalen in de verhaallijnen. Wat ik leuk vind aan de opzet is dat steeds een andere Stamvrouw – de gezellin van een ‘goede’ vampier- centraal staat. Nu was dit dus Elise.

Elise is een prettig personage. Ze is sterk, stoer en vastberaden de dood van haar zoon te wreken. Dat ze hierbij moet samenwerken met Tegan, een kille strijder die ze enkel uit sterke verhalen kent, neemt ze voor lief. Zeker als blijkt dat ze wel erg goed blijken te kunnen samenwerken. De mix van actie en sensuele spanning die hierdoor gecreëerd wordt in Elise is zo verleidelijk dat ik dit boek niet kon wegleggen. Ik bleef maar lezen. De schrijfstijl is ook heel prettig. Niet te lange zinnen, actief werkwoordgebruik en realistische gevoelens in een surrealistische vampierwereld zorgen voor een heerlijke mix.

Wat is dit een spannend, meeslepend, fijn verhaal! De Twilight-reeks is kinderspel vergeleken met deze serie. Middernacht – Elise heeft mij compleet verrast; ik had geen idee dat dit zo’n leuk boek zou zijn. Ik zie dan ook reikhalzend uit naar deel vier. Want dat die er komt, is aan het eind van dit boek wel erg duidelijk. Lara Adrian heeft nog genoeg in petto voor haar personages. Ik kan niet wachten!

288

9789024558629