Literatuur & Romans A.W. Bruna Augustus 2015

Met open armen

Het is een onalledaagse samenstelling van personages die, alhoewel op zichzelf realistisch, samengevoegd onwerkelijk zijn.

Met open armen vertelt het verhaal van Jack en Meredith, een tweeling, die allebei in de roerigste tijd van hun leven zitten.
Terwijl Meredith nog steeds niet kan accepteren dat haar man haar heeft verlaten en hierdoor bizarre trekjes vertoont en niet doorheeft dat haar kinderen onder de situatie lijden, zit Jack in een crisis en draagt een geheim met zich mee die niet alleen zijn leven op z’n kop zet, maar ook gevolgen zal hebben voor Meredith en haar kinderen. Beide dragen ze de gevolgen uit hun kindertijd en al snel blijkt dat de relatie met hun demente moeder heel vreemd is en dat hun vader, waarvan ze altijd hebben gedacht dat die dood was, misschien toch in leven blijkt.
Alle vier zijn ze op zoek: Jack naar de waarheid en een laatste strohalm, Meredith naar berusting en hoop, haar dochter Jemima naar iemand die het gemis van haar vader kan opvullen, die ze op de verkeerde plek zoekt, en haar zoon Luke naar een weg in het leven, zonder pesterijen, terwijl hij zichzelf probeert te zijn.

Het is een onalledaagse samenstelling van personages die, alhoewel op zichzelf realistisch, samengevoegd onwerkelijk zijn. Ik vond het moeilijk om in het verhaal te komen, maar gaandeweg leken de personages menselijker te worden en werd ik toch benieuwd naar hoe het met ze zou aflopen. Af en toe komt er een flashback voorbij waardoor je meer van de verhouding tussen Meredith en haar man gaat begrijpen, maar nog belangrijker over de verhouding die Jack en zij met hun moeder hebben. De laatste flashback is wel de mooiste en uiteindelijk kun je het verhaal voor jezelf, alhoewel misschien triest, toch afsluiten.

288

9789400501973