Jeugd Mynx Oktober 2007

Meneer Blijleven

Het komt allemaal erg rommelig en als ruw uitgewerkt over. Gebeurtenissen volgen elkaar in hoog tempo op, maar hebben nauwelijks invloed op het verhaal.

Meneer Blijleven is een merkwaardig Engels heertje dat voortdurend met zichzelf in gesprek is en altijd een hoge hoed draagt. Op een dag besluit hij een auto te kopen, maar zijn eerste ritje naar vrienden loopt al meteen uit op een aaneenschakeling van rampen. Menig avontuur volgt, waaronder drie beren, boze buren, winkeliers en een groot aantal botsingen…

Tolkien schreef en illustreerde Meneer Blijleven voor zijn eigen kinderen. In het boekje volgen we meneer Blijleven in zijn eerste ritje met zijn nieuwe auto. Helaas verloopt dit ritje niet al te voorspoedig en beland Meneer Blijleven van de ene lastige situatie in de andere.

Het boek ziet er erg leuk uit. Alle originele tekeningen van Tolkien zijn erin geplaatst. Verder bestaat elke bladzijde uit twee delen. Op de rechterkant staat het verhaal in Tolkien zijn eigen handschrift (dus in het Engels) met de illustraties erbij. Aan de linkerkant staat een gedrukte vertaling. Je kunt het boek dus echt lezen zoals Tolkien het oorspronkelijk voor zijn eigen kinderen heeft gemaakt. Het verhaal is onveranderd.

Helaas komt dit niet ten goede van het verhaal. Het komt allemaal erg rommelig en als ruw uitgewerkt over. Gebeurtenissen volgen elkaar in hoog tempo op, maar hebben nauwelijks invloed op het verhaal. Ik vermoed dat dit verhaal gewoon een leuk verhaal was, dat Tolkien schreef voor zijn eigen kinderen, maar dat het niet zijn bedoeling is geweest dat het uitgebracht zou worden. Maar aangezien dat alles waar de naam Tolkien op staat meestal goed verkoopt, vermoed ik dat men nu heeft bedacht dit boekje ook uit te brengen. Helaas doet dit de goede naam van Tolkien geen eer aan, het is gewoon geen goed geschreven kinderboek.

Een mooi boek voor de Tolkien-fanaten, doordat het een mooie uitgave is en Tolkien zijn eigen handschrift bevat. Maar daar blijft het ook bij, als je een leuk kinderboek zoekt zijn er vele boeken te vinden die een stuk beter geschreven zijn.

200

9789022549179