Thriller & Spanning The House of Books Oktober 2016

Het meisje op de weg

Het is knap dat Berg de lezer aan het twijfelen weet te brengen over Anne haar waarnemingsvermogen.

Psychologe Anne Givernaud woont samen met haar nieuwe vriend Guido op een afgelegen plek in Zuidwest-Frankrijk. Op een avond ligt er voor hun huis een onbekend meisje op de weg. Ze bieden haar een bed aan voor de nacht. De volgende dag is de woonkamer een ravage en zijn Guido en het meisje verdwenen. Wanneer de politie Guido verdenkt van moord, beseft Anne pas hoe weinig ze over haar nieuwe vriend weet.

Het meisje op de weg is echt een spannend verhaal. Bij aanvang maken we kennis met Anne en haar inmiddels ex man. Vervolgens komen we te weten hoe zij haar vriend Guido heeft leren kennen. Haar familie en vrienden verklaarden haar voor gek dat ze haar huwelijk op het spel zette voor een veel jongere toyboy… Anne is er echter van overtuigd dat dit ware liefde is. Wanneer er op het bedrijf van Guido een moord wordt gepleegd en Guido op de vlucht slaat, begint bij Anne toch de twijfel toe te slaan.

Het is een spannend verhaal dat zich ontpopt tot waar kat-en-muis spel. Het verhaal is goed opgebouwd met verschillende spanningselementen. Anne, en ook de lezer, komt steeds meer te weten over Guido maar lang blijft onduidelijk wat daadwerkelijk zijn rol in het geheel is. Het is knap dat Berg de lezer aan het twijfelen weet te brengen over Anne haar waarnemingsvermogen. En over het feit of Guido al dan niet onschuldig is.

Toch is het verhaal niet op alle punten even geloofwaardig. Af en toe worden de tips wel erg makkelijk in de schoot geworpen. Dit maakt dat het verhaal hier en daar wat voorspelbaar is. Toch weer de auteur veel goed te maken in de plot. Deze bevat veel onverwachte wendingen maar uiteindelijk vallen alle puzzelstukjes op hun plek, wat maakt dat de lezer het boek met een tevreden gevoel dicht zal slaan.

416

9789044346237