Waargebeurd Prometheus Juni 2013

Meisje met negen pruiken

Het verhaal is vooral schaamteloos eerlijk. Naast de eindeloze ziekenhuisbezoeken en doktersafspraken zien we ook het gewone leven van Sophie. Dit zorgt voor een prettige balans in haar heftige verhaal.

Meisje met negen pruiken is het dagboek van een meisje dat op jonge leeftijd vecht tegen een dodelijke vorm van kanker. Sophie van der Stap schreef een aangrijpend verslag over de 54 weken waarin ze chemotherapie onderging. Openhartig vertelt ze over doktersintriges en geroddel van zusters, kaal worden en wenkbrauwen stiften, daten en verliefd zijn op dokter K, pruiken shoppen en dansen in nachtclubs, maar ook over de gewenning, haar onzekerheden, angsten en, onvermijdelijk, de dood. Haar negen pruiken geven haar elk een ander gevoel en een andere persoonlijkheid, en helpen haar haar ziekte te overwinnen.

Meisje met negen pruiken is het waargebeurde verhaal van Sophie van der Stap. Op jonge leeftijd krijgt zij kanker. Ze is in de leeftijd dat je al onzeker genoeg bent en nog niet weet welke richting je leven op zal gaan en dan krijgt Sophie deze klap te verwerken. Toen ik begon aan het boek was het verhaal van Sophie mij al bekend. Opgelucht kon ik aan het verhaal beginnen daar ik wist dat zij de kanker zou overwinnen.

Het verhaal is vooral schaamteloos eerlijk. Naast de eindeloze ziekenhuisbezoeken en doktersafspraken zien we ook het gewone leven van Sophie. Van een jonge meid die houdt van uitgaan, daten en een drankje op zijn tijd. Dit zorgt voor een prettige balans in haar heftige verhaal.

Ondanks dat het verhaal van Sophie vreselijk is en je het niemand toewenst, weet zij mij niet mee te slepen. Ik word geen deelgenoot van haar verhaal. Dit heeft deels te maken met haar schrijfstijl, deze is vrij simpel en weinig diepgaand. Hierdoor blijft het en toe wat aan de oppervlakte en soms wordt het een opsomming van de feiten. Het verhaal mist daardoor diepgang.

Meisje met negen pruiken is vooral een eerlijk verhaal over de strijd tegen kanker. Pluspunt is echter wel de humor die Sophie weet toe te voegen. Ook als je doodziek bent, mager, bleek en kaal in een ziekenhuisbed ligt, kun je flirten met een knappe arts. Na het lezen van het boek heb ik de (Duitstalige) verfilming bekeken. En ik moet eerlijk toegeven dat deze mij een stuk meer heeft weten te bekoren dan het boek.

BadgesDebuutVerfilmd

224

9789044625523