Overige Karakter Uitgevers April 2011

Maxima

Ook als je geen speciale interesse in het koningshuis hebt maar Maxima wel een interessante vrouw vindt, dan is dit zeker een boek dat je aandacht waard is!

In Maxima, prinses, moeder en moderne vrouw blikt royaltyjournaliste [auteur]Yvonne Hoebe[/auteur] terug op de afgelopen 10 jaar. Op 31 maart 2001 werd immers bekend gemaakt dat Maxima en prins Willem- Alexander zich verloofd hadden. Hoe is het Maxima vergaan sinds haar introductie in Nederland? Hoebe vertelt het verhaal van het gewone meisje dat prinses werd, maar laat ook de moderne vrouw zien. De vrouw die een eigen carrière nastreeft, haar man bijstaat en voor haar kinderen zorgt.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik weinig met het Nederlandse koningshuis heb. Ik volg het niet, enkel wanneer ik Peter van der Vorst wat over het koningshuis hoor vertellen in RTL Boulevard. Toch weet Hoebe met dit boek mijn aandacht vast te houden en lees ik het verhaal in een dag uit. Het is interessant van opzet en geschreven in makkelijke bewoordingen. Wat meteen opvalt is de kwaliteit van het boek, een stevige kaft en dikke pagina’s met vele scherpe en kleurrijke foto’s. Dit maakt dat je meteen een beeld kunt vormen bij sommige verhalen. Het boek is opgedeeld in tien hoofdstukken variërend van hoe het allemaal begon, de verloving tot haar familieleven en de mode. Ook de band tussen Maxima en Beatrix komt ruimschoots aan de orde.

Maxima was altijd al mijn favoriete lid van het koningshuis en na het lezen van dit verhaal staat ze moederziel alleen aan de top. Wat een sterke vrouw! Ze heeft zich ontzettend snel de Nederlandse taal eigen gemaakt en zich aangepast aan Nederlandse gebruiken en gewoonten zonder haar eigen afkomst te verloochenen. Iedereen die dit boek leest zal een groot respect voor Maxima opbouwen.

Enig minpunt aan het boek vind ik de insinuaties die af en toe voorbij komen. Soms worden zaken als waarheid bestempeld, terwijl het niet per definitie zo gezegd of gebeurd is. Als iets in Argentinië gebruikelijk is, heeft Hoebe de neiging om aan te nemen dat dit ook voor Maxima gebruikelijk zal zijn. Dit zijn aannames en dus niet per se waar en hier merk je dan toch dat Hoebe werkt voor een roddelblad. Daarentegen is de makkelijke schrijfstijl van Hoebe juist wat het boek makkelijk leesbaar maakt.

215

9789061129004