Chicklit The House of Books Februari 2009

Marley & ik

Het verhaal is soms iets te langdradig en teveel op Marley gericht, maar ja, die hond is eigenlijk de familie John Grogan! Een prachtig boek met een schitterend beschreven plot, waarbij ik mijn ogen niet droog hield.

John en Jenny nemen een puppy in huis en hun leven zal nooit meer hetzelfde zijn. Marley groeit al snel uit tot een niet te stoppen vierenveertig kilo zware stoomwals van een labrador retriever. Hij stormt door hordeuren, steelt lingerie en sieraden, en sloopt alles waar hij zijn tanden in kan zetten. Hoewel hij vaak de boel op stelten zet, zijn betuigingen van liefde zijn grenzeloos. Door alles heen blijkt hij een toonbeeld van standvastigheid, ook als de familie aan het eind van haar Latijn is.John Grogan brengt de hartverwarmende capriolen van de labrador tot leven – en laat zien hoe een grote, recalcitrante hond een gezin leert wat echt belangrijk is in het leven.

John en Jenny zijn een typische Amerikaans gelukkig stel. Er ontbreekt echter een ding in hun leven en dat is Marley. John beschrijft ontzettend leuk hoe de familie van een maf beest houden gaat. Marley is een verschrikkelijk lief maar onhandig beest. De humor is dan ook ruimschoots aanwezig in dit boek. Voor alle hondenbezitters zullen er herkenbare situaties zijn, wat voor een grote glimlach op je gezicht zorgt. Het verhaal heeft soms hele grote tijdsprongen, maar dat doet geen afbreuk aan het verhaal. Het is een ontroerend verhaal en mooi om te lezen dat een hond echt deel wordt van de familie. Wat eigenlijk heel logisch is hij maakt belangrijke life-events mee, zoals de geboorte van de kinderen van John en Jenny.

BadgesVerfilmd

304

9789044322729