Thriller & Spanning Signatuur Mei 2011

Mannen die vrouwen haten

Pluspunt aan het boek zijn de goed uitgewerkte karakters. Vooral Mikael Blomkvist, Lisbeth Salander en Erika Berger worden duidelijk beschreven waardoor deze personages ook echt gaan leven bij de lezer. Leuk ook dat het boek zich niet in het geijkte Amerika afspeelt maar dat het Scandinavische Zweden er met deze eer vandoor gaat.

Twee tegenpolen, Mikael Blomkvist en Lisbeth Salander. Hij is een charmante man en een kritische journalist van middelbare leeftijd, en uitgever van het tijdschrift Millennium. Zij is een jonge, gecompliceerde vrouw met zwart geverfd haar, piercings en tatoeages, én een uitermate goede hacker. Samen vormen ze een ongewoon, maar sterk team.

Mikael wordt benaderd door oud-zakenman Henrik Vanger. Veertig jaar geleden is de zestienjarige Harriët Vanger op mysterieuze wijze verdwenen en vermoedelijk vermoord. De zaak is echter nooit opgelost en inmiddels verjaard. Toch wil Henrik Vanger graag dat Mikael zich hier nog eens op stort. Aanvankelijk lijkt het onderzoek nergens op uit te lopen. Totdat Mikael met hulp van Lisbeth op een spoor stuit dat rechtstreeks naar een zeer duister en bloedig familiegeheim voert.

De verwachtingen zijn hoog gespannen wanneer ik aan het eerste deel uit de Millennium trilogie begin. Iedereen in mijn omgeving heeft de serie al gelezen en geeft vervolgens steeds weer aan dat ik toch ook echt moet beginnen aan het eerste deel. Op hun aanraden heb ik me dan toch over laten halen. Achteraf kan ik zeggen dat het boek me een beetje een dubbel gevoel heeft en maar deels de verwachtingen heeft waargemaakt.

Het boek gaat vrij traag van start en na een pagina of 200 begin ik enigszins mijn geduld te verliezen. Larsson heeft ervoor gekozen meerdere verhaallijnen te gebruiken wat moet zorgen voor de nodige afwisseling. De link tussen Mikael en Lisbeth blijft echter lang onduidelijk en pas na 300 pagina’s ontmoeten de twee elkaar. Larsson heeft zeker de helft van het boek nodig om de verhaallijnen tot bloei te laten komen en om de lezer de hoofdpersonen te laten kennen. Dit duurt naar mijn mening iets te lang waardoor de vaart uit het verhaal gehaald wordt en het risico bestaat lezers te verliezen. Het gaat voornamelijk over het verleden van Lisbeth en hoe ze geworden is hoe ze nu is. Mikael is daarentegen alleen maar bezig met het onderzoeken van de verdwijning van Harriet Vanger. Dit is een interessant uitgangspunt maar het eerste gedeelte blijkt tot vooral het in kaart brengen van alle personages. De familie Vanger bestaat uit zoveel personen dat ik regelmatig kwijt ben wie ook alweer wie was, wat de relatie is tot de verdwenen Harriet en welke geschiedenis daarbij hoort.

Het plot zit goed in elkaar en Larsson heeft mij op een punt nog behoorlijk kunnen verrassen. Minpunt vond ik dat, na afronding van de verdwijning van Harriet, het boek nog behoorlijke tijd doorgaat op de tweede verhaallijn, namelijk de Wennerstromaffaire. Ik vond deze verhaallijn een stuk minder interessant en dit had wat bondiger geschreven kunnen worden.

Kortom, naar mijn mening duurde het te lang voordat de echte actie begon en de verbanden gelegd konden worden en had Larsson wat bondiger mogen schrijven. Prima verhaal, maar gezien de hoge verwachtingen heeft Larsson deze maar deels waar kunnen maken.

560

9789056724054