Chicklit Luitingh Sijthoff Oktober 2008

Man op je lip

Man op je lip behandelt echte chicklit thema’'s; een scheiding, het nog hebben van gevoelens voor je ex man, jaloezie op zijn nieuwe vriendin en een puberende dochter die veel te vroeg al seks heeft.

Inez heeft het zwaar: ze huist na haar scheiding van de rijke zakenman Oskar niet langer in het poepchique Amsterdam Zuid, maar is gedegradeerd naar een sneu appartementje in de multi-culti wijk De Baarsjes. Tot haar ontsteltenis is haar plaats thuis ingenomen door Oskars zwangere vriendin Judith. Bovendien is haar puberdochter Jos een ramp: ze vrijt met de pizzakoerier, bonkt urenlang op de muur, en wat is die dubieuze rainbowparty die ze bezoekt? Inez belandt in een financiële chaos en probeert zich te redden met bijlessen aan verwende kids en een hondenuitlaatservice voor de snobby dames uit Zuid. Waar is de tijd dat ze met haar Oskar een prinsessenleven leidde? Haar lichaam schreeuwt om man!

Man op je lip vertelt het verhaal van de naïeve Inez. Inez verwacht na de scheiding bergen alimentatie van haar ex man, terwijl iedereen weet dat ze nog steeds shopt op de PC Hooftstraat en de duurste exclusieve meubels aanschaft. Het duurt dan ook niet lang voordat de eerste deurwaarder zicht meldt. Door de naïeve houding van Inez en het feit dat zij zichzelf erg zielig vindt en niet haar eigen leven weer weet op te pakken, maakt dat je weinig sympathie voor haar op kunt brengen. Inez blijkt voornamelijk een beetje dom en wil de waarheid niet onder ogen zien. Naarmate het verhaal vordert verandert Inez’ denkwijze en krijgt de lezer meer feeling met haar. Pas dan komt het verhaal echt goed los. Op dat moment weet de lezer ook de humorvolle momenten wat meer te waarderen.

Man op je lip behandelt echte chicklit thema’’s; een scheiding, het nog hebben van gevoelens voor je ex man, jaloezie op zijn nieuwe vriendin en een puberende dochter die veel te vroeg al seks heeft. Deze onderwerpen heeft Waij goed beschreven; realistisch maar met veel humor en niet altijd even serieus.

Man op je lip is echt chicklit waardig. Voor de fans van dit genre zeker een must!

338

9789021801391