Waargebeurd Mistral

Man met hond

Dit boek gaat over passie, liefde, doorzettingsvermogen en een grote dosis verdraagzaamheid. Een interessant boek.

Man met hond biedt een unieke inkijk in het leven en de wereld van Morie Sawataishi, een onverbiddelijke individualist die een uiterst onconventioneel leven heeft geleid in een land dat conformisme boven alles stelt.

Zijn verhaal begint op het platteland van Japan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Morie en zijn vrouw Kitako zijn nauwelijks in staat hun gezin te voeden. Toch komt Morie op een goede dag thuis met een extra mond om te voeden: een Akita. Deze schitterende en uiterst loyale honden waren bijna uitgestorven omdat hun vlees werd gegeten en hun vacht werd gebruikt als voering voor officiersjassen. Na de Japanse capitulatie waren er nog slechts zestien Akita’s in het land. Morie is vastbesloten om het uitsterven van dit ras te voorkomen. Hij leeft voor zijn honden, lapt de wet aan zijn laars, keert een prestigieuze ingenieursbaan in Tokio de rug toe en kiest voor een leven in het onherbergzame noorden, in snow country. Dankzij zijn doorzettingsvermogen en passie herstelt het ras zich. En terwijl sommige honden duizenden euro’s opbrengen, weigert Morie er ook maar één te verkopen; hij geeft zijn spectaculaire honden alleen cadeau.

Man met hond is een verhaal met de rijke cultuurgeschiedenis van Japan. Sherrill heeft veel aandacht besteed aan de details om zo het leven van Japan in tijden voor en na de oorlog goed weer te geven. Het verhaal begint bij de kennismaking met Morie en zijn vrouw. Daarna word je meegenomen terug in de tijd, naar de oorsprong van Morie’s grote liefde voor zijn honden. Van iedere Akita die Morie ooit heeft gehad en die indruk op hem heeft gemaakt, hetzij door uiterlijke kenmerken of talenten krijg je een complete karakterschets. Morie vertelt echt alles over zijn honden en wat hun zo speciaal maakt. Soms worden honden door elkaar genoemd of wordt er vaak teruggegrepen op een bepaalde hond wat het verhaal af en toe warrig maakt. In het boek wordt vooral het leven vanuit Morie’s perspectief duidelijk naar voren gebracht. Over de offers die zijn familie heeft moeten brengen voor zijn obsessie voor honden wordt weinig gesproken. De frustraties en wanhoop die hierbij moet hebben meegespeeld worden vluchtig beschreven. Dit boek gaat over passie, liefde, doorzettingsvermogen en een grote dosis verdraagzaamheid. Een interessant boek.

253

9789049951047