Literatuur & Romans Compaan Uitgevers Februari 2010

Maidentrip

Een reisje terug in de tijd, voor sommige misschien wat meer herkenbaar als voor een ander, verpakt in een lief maar ook mysterieus verhaal over een meisje wat haar vleugels uitslaat.

Op een winterse avond stapt de Griekse zeeman Dimitris binnen bij café Havenzate. Daar ontmoet hij Heleen, die samen met haar moeder Fie het café drijft. Heleen mag haar moeder niet in de steek laten, maar ze moet Dimitris beter leren kennen. Een korte trip naar Griekenland pakt anders uit; Heleen belandt op het vrachtschip waarop Dimitris als eerste stuurman werkt. Aan boord krijgt Heleen het flink te verduren en bovendien wordt ze geconfronteerd met vragen uit haar verleden. Hoe ver gaat haar loyaliteit? Hoe voelt het om verraden te worden? Waar liggen je grenzen? En wat is liefde?

Dit verhaal speelt zich af in de jaren zeventig, waar het gejaagde leven van tegenwoordig nog niet aanwezig was. Leuk weergeven door Sarneel met kleine details over politici en de muziek uit die tijd. Je leert Heleen kennen als een beetje naïeve meid, Dimitris leer je kennen als een man die vasthoudt aan de Griekse tradities. Ze is opgevoed door haar moeder en grootmoeder daar haar vader met de noorderzon is vertrokken, hoe ironisch, om te varen.

Maidentrip is in een makkelijk leesbare stijl geschreven. De leuke kleine details geven echt een jaren zeventig gevoel aan dit boek. Het heeft ook een beetje een raadselachtig tintje: waar is Heleen haar vader en waarom ging hij weg? Als Heleen op het schip van haar Griekse Vriend is probeert ze dit via briefpost over en weer uit te zoeken. Heleen moet dan kiezen tussen loyaliteit aan haar familie thuis en geloven wat zij leest in de brieven die zij ontvangt, de twijfel slaat dan toe. Sarneel heeft dit goed weten te verwoorden. Als roman is dit boek ook goed gedetailleerd over de wilde vaart: de zeemannen die nooit weten waar de volgende reis naar toe gaat en wat de volgende lading zal zijn.

Een reisje terug in de tijd, voor sommige misschien wat meer herkenbaar als voor een ander, verpakt in een lief maar ook mysterieus verhaal over een meisje wat haar vleugels uitslaat. Een meisje op zoek naar haar toekomst en op zoek naar haar verleden.

381

9789080627079