Thriller & Spanning De Fontein September 2007

Magus de broederschap

Al snel wordt de lezer bekend met het motief van de moordenaar, waardoor het plot van het verhaal al snel bekend is. Dit helpt het grootste gedeelte van de spanning om zeep.

Een paar jaar na de Tweede Wereldoorlog wordt de Simonische broederschap opgericht. Leider Gerard von Settler heeft deze broederschap (ook wel de Magus) opgericht met één doel voor ogen: “Alle naties ter wereld, zwart of wit, arm of rijk, onder één leiding te verenigen”. Ze willen de idealen van het Derde Rijk alsnog verwerkelijken. Nogal heftig dus. De gedoemde leiderschap van Adolf Hitler liggen natuurlijk nog vers in het geheugen, waardoor Von Settler besluit het dit keer totaal anders aan te pakken. Hij laat in Zuid-Afrika puberjongens opleiden tot geestelijken, die in de toekomst in de Katholieke kerk gaan infiltreren. Dit alles moet ongemerkt en zonder al te veel geweld gerealiseerd worden. Maar dan stelt de zieke Von Settler zijn opvolger aan: Friedich von Keipen. Deze excentrieke en gewetenloze jongen doet er alles aan om het Simonische broederschap tot een hoger geheel te brengen. En hij schuwt hierbij geen geweld…

Vijftig jaar later lijkt de broederschap toch in zijn opzet geslaagd: een van de Simonische broeders verlaat het conclaaf als paus Gregorius XVII.

Hoewel de bovenstaande samenvatting van het boek spannend klinkt, gebeurt er in het boek weinig spannends, zodat je als lezer moeilijk je aandacht bij het verhaal kan houden. Er zijn nog andere redenen waarom velen het boek waarschijnlijk niet in één adem zullen uitlezen. Zo zal een leek zal absoluut moeite hebben met het Katholieke vakjargon. Het boek start bijvoorbeeld al met de zin: “Toen hij de kardinaal-diaken de loggia van de Vaticaanse basiliek zag binnenkomen…” Sorry, maar wie kwam waar binnen? Daarnaast lijkt het verhaal zo ongeloofwaardig, dat je je voor de gek gehouden voelt. Hoe kunnen bijvoorbeeld honderden ouders het goed vinden om hun kind af te staan aan een onbekende kostschool in Verweggistan? Hoe kan zo’n broederschap zolang in het geheim opereren, terwijl honderden, zo niet duizenden er vanaf weten? En hoe is het mogelijk dat bijna alle kinderen van 13 à 14 jaar akkoord gaan met een compleet uitgestippelde carrière in het geloof? En waarom laten allerlei hoge functionarissen zich de mond snoeren door een labiele Fiedrich von Keipen, terwijl ze samen veel meer macht hebben?

Het verhaal omspant een tijdslijn van ongeveer 50 jaar. Magus de Broederschap begint bij het slot, de moord op de nieuwe paus. Deze gebeurtenis vindt plaats in het heden. De (dan nog naamloze) dader, maakt duidelijk dat de paus vermoordde om miljoenen zieltjes, zo niet de mensheid te redden. Hierna gaat het verhaal terug naar de oprichting van de Magus. Snel wordt de lezer al bekend met het motief van de moordenaar, waardoor het plot van het verhaal al snel bekend is. Dit helpt het grootste gedeelte van de spanning om zeep. De rest van het boek gaat verder meer over de psyche van Friedrich von Keipen, de kleine geboekte resultaten en de problemen van de Broederschap. Iets later wordt het boek leesbaarder en spannender. Er komt zelfs nog een kleine verrassing voor de lezer, maar dit kan het boek helaas niet meer redden.

De schrijver van dit boek, de Duitse Arno Strobel, wilde met dit boek waarschijnlijk meeliften op het succes van de boekenthema van nu: geheime genootschappen. Helaas is dit uitgelopen op een flop.

256

9789026123085