Chicklit Arena Januari 2007

Mag het een maatje meer zijn?

Mag het een maatje meer zijn? is vooral lekker tijdverdrijf voor in de trein of op het strand. Het boek leest namelijk als een tierelier.

Voormalig tieneridool Heather Wells zit aan de grond aangezien ze er genoeg van heeft om de songteksten van anderen te zingen.
Bovendien is haar moeder naar Zuid Amerika verdwenen met haar complete spaargeld en lijkt Heather zelf maar niet te kunnen stoppen met het eten van candybars. Gelukkig heeft ze haar verloofde Jordan nog, de zanger van een populaire jongensband. Heather staat letterlijk op straat wanneer Jordan haar inruilt voor Tania Trace, Amerika’s nieuwste popsensatie. Heather vindt een baantje als assistent-huismeester van een studentenhuis, maar haar toekomstplannen worden ruw verstoord door een reeks verdachte dodelijke ongevallen onder de studentes. Ze probeert erachter te komen wat de ware toedracht is van de dood van al die meisjes, niet wetend dat ze daardoor haar eigen leven op het spel zet…

De voorkant van Mag het een maatje meer zijn? doet anders vermoeden dan waar het verhaal over gaat. Het boek heeft een voorkant van een typische chicklit. Het valt zeker onder chicklit, maar met een vleugje meer detective. Het is allemaal wel wat amateuristisch, meer zoals je zelf op speurtocht zou gaan.

Het verhaal is lekker grappig en vlot geschreven. De hoofdstukken zijn niet lang en lezen daardoor lekker vlot weg. Als inleiding begint elk hoofdstuk met een songtekst die Heather ooit heeft gezongen in haar tijd als popidool. De teksten zijn ontzettend slecht en standaard waardoor het deze toch weer grappig worden. Aan het einde van het boek komen de zelf geschreven songteksten van Heather aan bod en deze zijn wat diepgaander en hebben meer inhoud. Deze teksten zijn een leuke aanvulling op de hoofdstukken.

Ook komen er geregeld geintjes in het verhaal voor. Deze zouden leuker zijn wanneer ze niet steeds herhaald zouden worden. Cabot gebruikt steeds hetzelfde soort grappen waardoor deze op den duur irritant worden. Zo is het onderhand wel duidelijk dat Heather in een studentenhuis werkt en niet in een studentenflat. Zo zijn er meer ‘grapjes’ die almaar terug komen.

Het plot van het verhaal is echter spannend en verrassend, wat de af en toe slechte humor toch weer compenseert. Mag het een maatje meer zijn? is vooral lekker tijdverdrijf voor in de trein of op het strand. Het boek leest namelijk als een tierelier.

352

9789069748016