Chicklit Prometheus Oktober 2013

Bridget Jones – Mad about the boy

Wat direct opvalt aan het verhaal is de actualiteit. Bridget zit op Twitter en ook vele actualiteiten die recent in het nieuws zijn geweest komen voorbij.

Bridget is een nieuwe fase in haar leven ingegaan, waarin ze probeert haar sexappeal te behouden terwijl de jaren voorbijvliegen. Het lukt haar nog steeds niet altijd om alcohol en calorieën te weerstaan, en ze krijgt te maken met compleet nieuwe fenomenen als ’s nachts dronken sms’en en de skinny jeans. Maar ook het gebrek aan volgers op Twitter houdt haar wakker, en haar televisie, waarvoor ze alleen al negentig knoppen en drie afstandsbedieningen nodig heeft om er leven in te krijgen. Wederom komt Bridget voor veel nieuwe uitdagingen te staan. Zal ze zich ook nu weer weten te redden?

Waar vele fans jarenlang op hebben gewacht, is nu dan toch eindelijk zo ver… Het derde deel van de Bridget Jones reeks is uit. Iets waar velen reikhalzend naar hebben uitgekeken en de verwachtingen waren dan ook hooggespannen. Al maandenlang ging het gerucht rond dat Mark Darcy, de liefde van haar leven, zou zijn overleden. Hoe zou Fielding dit op gaan lossen en komt ze hiermee weg bij haar fans?

In dit derde deel volgen we Bridget gedurende een jaar van haar leven. Ze is inmiddels begin 50 en probeert het leven weer op te pakken na het overlijden van Mark. Fielding kiest ervoor om maar kort stil te staan bij de dood van Mark, waardoor het geen zwaar beladen onderwerp wordt. Bridget is moeder van twee jonge kinderen en probeert het te rooien in haar eentje. Haar vrienden vinden ondertussen dat zij wel weer eens van bil mag gaan met een leuke man. Dat gebeurt wanneer Bridget de negentwintigjarige Roxster ontmoet…

Wat direct opvalt aan het verhaal is de actualiteit. Bridget zit op Twitter en ook vele actualiteiten die recent in het nieuws zijn geweest komen voorbij. Denk hierbij aan het paardenvleesschandaal. Dit maakt het verhaal herkenbaar en echt van deze tijd.

Het verhaal leest lekker weg en bevat korte hoofdstukken. Ook zit er genoeg humor in het verhaal. Al word ik op een gegeven moment wel geïrriteerd door de zoveelste luizengrap. En sommige grappen zijn zo over the top, dat het ongeloofwaardig wordt. Hilarisch en echt Bridget is het echter wel.

Minpunt aan het verhaal vind ik dat Bridget eigenlijk helemaal niet gegroeid is in haar doen en laten. We zijn ondertussen jaren verder, ze is moeder geworden en haar man is overleden. Toch komt ze wat betreft karakter nog exact hetzelfde over en is ze nog altijd bezig met calorieën tellen. Ik had het geloofwaardiger gevonden als Fielding haar als persoon had laten groeien.

Verder is Mad about the boy een boek dat de fans vast niet zal teleurstellen. Een verhaal om lekker bij te ontspannen.

328

9789044623963