Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Oktober 2010

Lydia

Misschien wel juist door die oppervlakkigheid van de karakters leest het verhaal makkelijk weg. Het draait immers om de terroristische organisatie en wat zij van plan zijn. De spannende gebeurtenissen volgen elkaar snel op.

Lydia draagt al zeven jaar een geheim met zich mee. In haar dagelijkse leven als verpleegkundige en moeder van een zoon heeft ze er geen last van ze beschouwt het als een jeugdzonde. Totdat er een reeks vreemde gebeurtenissen plaatsvindt: haar zoon krijgt een ongeluk, zij vindt een rouwkaart in de brievenbus die haar eigen dood verkondigt en een vreemdeling jaagt haar de stuipen op het lijf. In paniek zoekt Lydia hulp bij Max Winter, de man die ooit haar vader uit de problemen haalde. Max komt erachter dat haar geheim verstrengeld is met een terroristische organisatie die nu, zeven jaar later, zijn wraakzuchtige tentakels uitstrekt naar alles wat Lydia lief is…

Na een reeks akelige gebeurtenissen zoekt Lydia hulp bij Max Winter. Max ontdekt vrij snel dat de gebeurtenissen verband houden met een terroristische organisatie en dat Lydia haar leven niet zeker is.

Het verhaal doet vrij eenvoudig aan. Hoewel alles lijkt te kloppen en ook het plot goed in elkaar steekt, blijft het geheel oppervlakkig. Hoofdpersoon Lydia en haar familie leren we nergens echt goed kennen. De gebeurtenissen zijn duidelijk belangrijker dan de ontwikkeling van de karakters. Dit zorgt ervoor dat je als lezer weinig sympathie kunt opbrengen voor Lydia en al het vreselijks dat haar te gebeuren staat. Thijssen had wat mij betreft de achterliggende beweegredenen wat meer uit de doeken mogen doen. Zo wordt het grote geheim van Lydia luchtig verteld terwijl dit impact heeft op haar hele leven. Wat dit met haar doet en hoe zij om kan gaan met zo’n groot geheim, komt nergens aan de orde en dat is een gemiste kans. Het verhaal mist hierdoor de benodigde diepgang.

Misschien wel juist door die oppervlakkigheid van de karakters leest het verhaal makkelijk weg. Het draait immers om de terroristische organisatie en wat zij van plan zijn. De spannende gebeurtenissen volgen elkaar snel op, zonder dat er veel bloed aan te pas komt. Dat is dezer dagen ook wel eens een verademing.

Lydia is een makkelijk leesbaar verhaal met een spannend plot dat prima past in de rest van de reeks van Thijssen.

288

9789021803722