Jeugd Pimento Juli 2009

Lux

Mooi aan het verhaal is de relatie tussen Lux en haar vader en hoe die steeds verder opbloeit en tot zijn recht komt. Ook de ontluikende vriendschap met een zigeunermeisje is mooi beschreven.

De achtjarige Lux gaat samen met haar vader Tata, zijn nieuwe vriendin Marcia en haar zoon Krijn op vakantie naar Italië. Lux heeft er helemaal geen zin in: haar vader is zo verliefd dat hij niet ziet dat Marcia vals tegen haar doet en dat Krijn een vervelende puber is. Lux schrijft alles op in haar krabbelboek. Wanneer Lux in Rome ruzie krijgt met Krijn en Marcia, loopt ze weg. Vanaf dat moment neemt de vakantie een wel heel onverwachte wending…

Het boek draait allemaal om de achtjarige Lux en vanuit haar oogpunt wordt dan ook het verhaal verteld. Haar vader is een kunstenaar en verliefd op Marcia, een model dat alleen maar aan haar uiterlijk denkt. Tot overmaat van ramp heeft Marcia nog een zoon, een heel vervelende volgens Lux…. Lux vindt dat haar vader alleen maar aandacht heeft voor Marcia, en niet voor zijn dochter. Tijd om hem dat duidelijk te maken.

Het verhaal is leuk opgetekend. Het boek bevat vele tekeningen en is geschreven in ouderwets handschrift. Dit maakt dat je het idee hebt echt door een schrift te bladeren. Het maakt dat het verhaal wat dichterbij je staat en dat het wat persoonlijker wordt. Wat wel opvallend is, is het taalgebruik van Lux. Af en toe is ze wel erg wijs, onrealistisch wijs, voor haar leeftijd. Ze gebruikt woorden waar de meesten achtjarigen nog nooit van gehoord hebben.

Mooi aan het verhaal is de relatie tussen Lux en haar vader en hoe die steeds verder opbloeit en tot zijn recht komt. Ook de ontluikende vriendschap met een zigeunermeisje is mooi beschreven. Hoewel het verhaal aardig ver gezocht is en het eind al van ver te voorspellen, blijft het een amusant en vermakelijk boek voor de doelgroep.

189

9789049923655