Jeugd Pimento Juni 2006

Lover of loser

Een vermakelijk boek dat de hedendaagse problemen in de samenleving op een leuke en interessante manier weet door te spelen aan de jeugd. Altijd al eens zelf willen bepalen hoe een boek verloopt? Dan is het boek zeker de moeite van het lezen waard.

De vijftienjarige Eva heeft problemen met haar stiefvader Willem, die ze maar een engerd vindt. Ze denkt dat hij haar wil misbruiken. Haar moeder wil haar niet geloven en haar beste vriendin Julia heeft het te druk met haar nieuwe vriendje om de problemen van Eva serieus te nemen. Eva kan zich gelukkig uitleven in haar hobby: het ontwerpen van T-shirts. Ze heeft veel bestellingen lopen voor vrienden en klasgenoten van school. Maar ondertussen kan ze niet blijven weglopen voor haar problemen thuis. Bij wie kan ze terecht? Bij Mees, die ze kent van de printshop waar ze haar T-shirts laat bedrukken? Of toch bij Ricardo, die haar mee wil nemen naar Parijs om Eva een opleiding te laten volgen tot modeontwerpster?

Dit is het eerste deel in een gloednieuwe serie van Slee. Je kunt zelf het verloop van het verhaal bepalen door op een zeker moment een keuze te maken. In Your choice: Lover of loser komen twee belangrijke keuzemomenten voor. Maar alle verhaallijnen zijn interessant genoeg zodat ze stuk voor stuk de moeite van het lezen waard zijn. Het is aan de lezer om te bepalen wat er met Eva gaat gebeuren. Dit is een origineel concept en maakt de betrokkenheid van de lezer groter. Jij bepaalt tenslotte wat er in grote lijnen gebeurt. Dit maakt ook dat je nieuwsgierig wordt en wilt weten of je de juiste keuze hebt gemaakt, waardoor je al snel verder wilt lezen. Uiteindelijk lees je echter toch alle verhaallijnen en de grote lijnen komen in elk verhaal apart terug. Zo eindigt elk verhaal wel ongeveer hetzelfde, maar de manier waarop hier naartoe wordt gewerkt verschilt per verhaallijn. Alle verhalen zijn echter de moeite van het lezen waard. Je wilt toch weten wat er zou zijn gebeurd als je een andere keuze zou hebben gemaakt.

Het boek richt zich op de jeugd en volstaat prima in deze categorie. Slee weet hedendaagse problemen bespreekbaar te maken. Zo stelt ze onder andere seksueel misbruik en loverboys ter sprake. Op deze manier krijgt de jeugd een verkapte waarschuwing van wat er speelt in de hedendaagse samenleving en wat er kan gebeuren. Knap dat Slee dergelijke problemen interessant weet te beschrijven zodat de jeugd de boodschap meekrijgt, bewust of onbewust.

Op sommige delen is het verhaal wat minder geloofwaardig. Zo kent Ricardo Eva pas een dag als hij aanbiedt haar mee te nemen naar Parijs. Verder bevat het boek vooral de bekende problemen van de jeugd, zoals een hevige verliefdheid, roddelaars op school en problemen met vriendinnen.

255

9789049921446