Thriller & Spanning De Boekerij April 2010

Loutering

Dit boek is wel spannend maar ergens weet het me toch niet zo te boeien. Waarschijnlijk omdat het boek een religieus tintje heeft en daar kan ik me weinig bij voorstellen daar ik niet gelovig ben.

Hoofdcommissaris Alexandra Dewaal en inspecteur Walter Eekhaut verlaten na een mysterieus bericht van een informant de achterafstraatjes van Amsterdam en reizen af naar de besneeuwde Ardennen. Daar doen ze op een open plek tussen de bomen een macabere vondst. In een cirkel staan zeven lange staken waarop zwartgeblakerde zijn vastgeketend. Op de muur van een vervallen huisje aan de rand van de cirkel prijken met bloed geschreven zinnen: deze wereld lijkt eeuwig te duren. Maar het is slechts de droom van een slaper. Voordat ze kunnen achterhalen wie de daders zijn, volgen er meer moorden van een minstens even huiveringwekkende wreedheid. Aan het tweetal de bijna onmogelijke taak dit buitensporige geweld een halt toe te roepen.

Dit boek is wel spannend maar ergens weet het me toch niet zo te boeien. Waarschijnlijk omdat het boek een religieus tintje heeft en daar kan ik me weinig bij voorstellen daar ik niet gelovig ben. Het handelt om een groep mensen die tot in het extreme geloven dat de wereld vergaat in 2012. De enige manier om hun ziel te redden is om zichzelf te ‘louteren’. Dit moeten ze volgens hun geloof doen door mensen die ‘onwaardig’ zijn te verbranden, om zo hun plekje veilig te stellen aan de rechterzijde van God.

Je merkt dat ik in ieder geval het verhaal wel goed begrepen heb, dat is dan weer een pluspuntje. Hier en daar wordt de ‘doctrine’ van de groepering uitgelegd, maar dat gaat dan weer boven mijn pet… De inspecteur, die de achternaam van de auteur heeft meegekregen, is van oorsprong Belgisch. Hij wordt bijgestaan door het neefje van Dewaal, Prinsen, die nieuw is bij de AIVD. De tweede moord die plaatsvindt, heeft als slachtoffer een prins uit Saudi Arabië, en algauw wordt hun team aangevuld met een kolonel, Saeed Al-Rahman, uit dat land. Dan wordt de vriendin van Prinsen ontvoerd door de groepering. Ze hopen hiermee vat te krijgen op het onderzoek dat steeds meer hun kant opkomt. Het draait allemaal uit op een spannend hoogtepunt waarbij de groepering zich opmaakt voor een mega grote aanslag en het team van Eekhaut die dat dan weer moeten zien te voorkomen.

Het leukste van dit boek vind ik dat het zich afspeelt in Nederland, en dat ik de karakters uit het verhaal sympathiek vind. Dus al met al een dikke voldoende wat mij betreft…

363

9789022553732