Literatuur & Romans Lebowski Februari 2017

Lieveling

Lieveling is gebaseerd op ware gebeurtenissen maar leest als een roman. De schrijfstijl van Van Kooten is prettig en toegankelijk maar af en toe wat simpel.

Puck is vijf jaar en woont met haar moeder in een achterstandswijk in Rotterdam. Op een dag verhuizen ze naar een kapitale villa in Zwijndrecht, waar de nieuwe man van haar moeder woont. Het lijkt een sprookje: de man – die door Puck ‘ome Meneer’ wordt genoemd – ontfermt zich over het meisje. Ome Meneer overlaadt haar met cadeaus, wast drie keer per week Pucks haren en samen maken ze lange tochten in zijn grote auto. Puck is zijn lieveling. Het is hun geheim. Maar soms worden geheimen te groot om te bewaren en willen ze gevonden worden.

Kim van Kooten schreef het boek Lieveling naar aanleiding van haar vriendin Pauline Barendregt die in haar jeugd seksueel misbruikt is. Bij aanvang ben ik dan ook huiverig hoe realistisch het boek zal zijn en of het niet een te zwaar beladen onderwerp is. Buiten kijf staat natuurlijk dat het te prijzen valt dat Van Kooten dergelijke onderwerpen aan de kaak stelt.

Lieveling is gebaseerd op ware gebeurtenissen maar leest als een roman. De schrijfstijl van Van Kooten is prettig en toegankelijk maar af en toe wat simpel. Door de prettige schrijfstijl blijf je maar doorlezen in dit boek. De korte en hapklare hoofdstukken dragen daar ook zeker aan bij.

Het is knap van Van Kooten dat zij een zwaar beladen onderwerp toch luchtig weet te verpakken. Ondanks het heftige onderwerp is het een prettig leesbaar boek. De auteur weet de lezer bij de keel te grijpen zonder deze te verstikken, en dat is knap.

Het debuut van Van Kooten is mij zeer goed bevallen en in hoop dat zij vaker een boek gaat schrijven in de toekomst. Misbruik zal nooit helemaal de wereld uit gaan, maar het getuigd van lef dat Barendregt haar verhaal heeft willen delen. Het is afschuwelijk en onvoorstelbaar wat zij heeft moeten meemaken in haar jeugd. Ik hoop dat haar boek bijdraagt aan het taboe dat op dit onderwerp rust en openheid weet te creƫren.

240

9789048836673