Literatuur & Romans Prometheus December 2017

Liervogel

De plot is wel heel erg over the top en dat komt de geloofwaardigheid niet ten goede. Zonder te veel te verklappen, slaat de auteur hier door.

Wanneer je iets bijzonders en zeldzaams tegenkomt, zou je dat dan voor jezelf moeten houden of juist met de wereld moeten delen? Diep in de beboste bergen van Ierland woont een jonge vrouw volledig afgesloten van de bewoonde wereld. De prachtige, mysterieuze Laura beschikt over een ongekend talent: ze kan elk geluid nadoen, net zoals de Australische liervogel. Wanneer zij plots Solomon en zijn filmcrew tegenkomt, wordt haar leven op zijn kop gezet. Weggehaald uit haar vredige omgeving naar de drukte van de grote stad wordt Laura geconfronteerd met een wereld die wanhopig probeert haar te begrijpen. Solomon, die een intense verbintenis met Laura voelt, gelooft dat men haar en haar gave zal omarmen. Maar zal Laura daadwerkelijk in staat zijn om haar vrijheid te behouden of zal ze in een gouden kooi terechtkomen?

Ahern is een van mijn favoriete auteurs. Boeken met een romantische insteek lees ik zelden nog, maar de boeken van Ahern schaf ik toch vaak nog wel aan. Hoewel De knikkerverzamelaar mij niet wist te bekoren, slaat Ahern met Liervogel de weg omhoog weer in.

In dit verhaal volgen we feitelijk drie personages, Salomon en Bo (die een relatie met elkaar hebben) en Laura. Bo is documentairemaakster en zij ontdekken tijdens het filmen Laura in het bos. Ze is angstig en durft niet te praten. Alleen Salomon lijkt een rustige invloed op haar te hebben en haar te kunnen kalmeren. Ze vertrouwt niemand behalve hem. Laura heeft tien jaar zo goed als in totale afzondering geleefd en wordt door de documentaire, soort van gedwongen de wijde wereld in te gaan.

Ahern neemt duidelijk de tijd om het verhaal uit de startblokken te laten komen. Het eerste deel van het verhaal beslaat ettelijke bladzijden. De lezer leert zo goed Laura kennen, de situatie waar zij uit komt, maar ook de relatie tussen Bo en Salomon. Als het verhaal dan eindelijk de tweede fase ingaat, gaat het snel. Laura wordt steeds bekender, zeker na deelname aan een talentenshow en haar bekende status gaat met haar aan de haal. Waar ik eerst nog vind dat Ahern juist in dit deel van het boek te grote stappen neemt, moet ik daar later toch op terug komen. Zij weet het juist zo te doseren dat het interessant blijft. Ook springt zij handig in op de actualiteit . Het beroemd willen worden, de sociale media, de verschillende belangen van alle betrokken partijen. Maar vooral Laura, er wordt vergeten wat zij nu echt wil.

Bij de plot gekomen ben ik er heilig van overtuigd dat ik dit boek zal gaan waarderen met 4 sterren. Helaas weet Ahern hier toch aan te tornen. De plot is wel heel erg over the top en dat komt de geloofwaardigheid niet ten goede. Zonder te veel te verklappen, slaat ze hier door. Hier had ze wat eerder op de rem mogen trappen.

Desalniettemin heeft Ahern met Liervogel een fijn boek afgeleverd. Weer een Ahern zoals we van haar gewend zijn.

397

9789044635065