Chicklit Bloemendal Uitgevers Oktober 2007

Liefdescollege in Venetië

Het boek heeft duidelijk een aanloop nodig. Het concept van het liefdescollege is nieuw, maar toch heeft het boek tot aan ongeveer de helft niet veel vaart.

Goede manieren leren we van onze ouders. Lezen, rekenen en schrijven leren we op school, sociale vaardigheden van onze vrienden. Maar wie leert ons de subtiele nuances in de verleidingskunst en in de romantiek? Het liefdescollege in Venetië is er om daarbij te helpen. Schrijf je in en je wordt gegarandeerd een subtiel verleidster. Maar zit er misschien meer achter de lessen ‘geheimen van het verleiden’ en ‘de kracht van passie’ dan je op het eerste gezicht zou denken? Journaliste Kirsty Bailey gaat undercover om erachter te komen wat er op het programma van het College staat en in twee weken hoopt ze te ontdekken of het hier op om oplichterij of ware romantiek draait. Wat zal het zijn? Ze geeft zich over aan het ‘Italiaanse leven’ en beleeft twee gedenkwaardige weken die haar leven in vuur en vlam zetten.

Een boek hoort je de waan te geven dat jij zelf degene bent die op de plaats van bestemming staat. Belinda Jones weet dat gevoel te scheppen. Doordat ze uitgebreide details geeft van gebouwen, monumenten en landschappen, waant de lezer zich in de wereld van Kirsty Bailey in Venetië. Daarnaast bekruipt je het verlangen het prachtige Venetië ooit zelf te bezoeken. En dan alleen om te genieten van al het moois dat de drijvende stad te bieden heeft, want lessen van het liefdescollege zijn bij het lezen van dit boek niet meer nodig. Het maakt niet uit of je single bent of een relatie hebt, voor beide partijen staan er raadzame adviezen beschreven. Hoe komt het dat je niet gelukkig bent in je huidige relatie? Waarom krijg je nooit een léuke vent? De romantische sfeer die uit het boek spreekt, wordt nog meer benadrukt door de gezegdes die boven ieder hoofdstuk staan. Soms geeft het je stof tot nadenken, soms ontlokt het een glimlach.

Toch is een kanttekening wel op zij’n plaats. Het boek heeft duidelijk een aanloop nodig. Het concept van het liefdescollege is nieuw, maar toch heeft het boek tot aan ongeveer de helft niet veel vaart. Daarbij lijken sommige passages net even over de top. Een toevallige ontmoeting met een wereldberoemde ster is nogal onwaarschijnlijk. En ook de gedragsverandering van één van de hoofdpersonen is ronduit ongeloofwaardig.

Maar waar het om draait is de liefde en laat dat maar aan Belinda Jones over om dat goed onder woorden te brengen! Een heel romantisch boek en leuk voor iedereen die wat wil opsteken over de liefde!

280

9789077462423