Literatuur & Romans Uitgeverij Marmer Juni 2015

Licht op mijn huid

Het verhaal kabbelt rustig voort, maar door de onderlinge verhoudingen en spanningen verveelt het nergens. Het plot bevat ook nog een thrillerachtige wending die zijn weerga niet kent.

Een vrouw, drie mannen, een belofte Na haar vaders dood keert Moon terug naar het huis waar ze is opgegroeid. Binnen enkele maanden wonen er drie mannen bij haar op de landelijk gelegen hoeve: neef Henk, kunstenaar Ties en de mysterieuze Chalid. Moon raakt verstrikt in de grote belofte die ze haar vader op zijn sterfbed heeft gedaan en haar gevoelens voor de drie mannen. Licht op mijn huid is een zinnelijke roman over liefde en seksualiteit, de impact van beloftes en het maken van keuzes.

Licht op mijn huid is het tweede boek dat ik las van Rita Spijker en ik kan wel zeggen dat het een prachtige roman is die je aan het denken zet.
In het verhaal volgen we Moon. Haar moeder is overleden en wanneer haar vader sterft voelt zij zich schuldig om een belofte die ze hem gedaan heeft op zijn sterfbed. Moon erft de boerderij van haar ouders, maar wordt ondertussen door het dorp met de nek aangekeken. Ze zondert zich af en leeft in haar eigen wereld. Dit gaat goed, totdat haar neef Henk ten tonele verschijnt en zij gevoelens voor hem ontwikelt. Als Ties, en later Chalid op de boerderij komen, zet dit de verhoudingen op scherp.

Spijker heeft de onderlinge relaties prachtig en treffend beschreven. Moon is een onzekere vrouw wiens belofte als last op haar schouders rust. Wat deze belofte met haar doet en welke impact dit heeft op haar leven, heeft Spijker op indringende wijze weten te verwoorden. Dit zet je als lezer ook meteen aan het denken. Hoe ver ga jij in de liefde voor je ouders en welke beloftes kun je maken en daadwerkelijk nakomen?

Het verhaal kabbelt rustig voort, maar door de onderlinge verhoudingen en spanningen verveelt het nergens. Het plot bevat ook nog een thrillerachtige wending die zijn weerga niet kent. Dan blijkt hoe de vork echt in de steel zit en wat vor belofte Moon gedaan heeft aan haar vader…

Na het dichtslaan van het boek blijf ik ergens nieuwsgierig hoe het Moon tien jaar later zou vergaan. Het kan niet anders of de gebeurtenissen moeten ook psychisch behoorlijk wat teweeg brengen.

231

9789460682551