Science Fiction & Fantasy Luitingh Sijthoff Mei 2008

Leerling Tovenaar Vader & Zoon

Nederlandse horror/fantasy schrijvers zijn zeldzaam. Laten we Olde Heuvelt dus vooral koesteren. Ik verwacht dat zijn boeken in de toekomst alleen maar beter zullen worden.

Ooit sloeg de nabijheid van de dood een gat in het leven van de jonge Travis Lauper. Een zonderlinge vreemdeling die Travis bij toeval op het strand ontmoette, leerde hem evenwel de dood te aanvaarden en maakte van hem een gevierd surfkampioen. Nu, twintig jaar later, ziet Travis opnieuw zijn einde naderen. Pas dan beseft hij indertijd bestolen te zijn – in een pact met de spreekwoordelijke duivel – van iets wezenlijks, waardoor zijn lotsbestemming voorgoed veranderde.

Op zijn sterfbed besluit hij kost wat kost zijn zoon het leed te besparen dat hemzelf tot een gemankeerd mens maakte. Daarvoor moet hij op zoek gaan naar zijn oude leermeester, een indiaanse medicijnman die zou weten hoe de mens de dood voor kan blijven. Maar voordat Travis het goed en wel beseft, is hij verwikkeld in een strijd met de dood zelf en met wezens die niet van deze wereld zijn.

Leerling tovenaar is alweer het derde boek van Olde Heuvelt. Hij heeft op jonge leeftijd naam gemaakt met zijn thrillers die het bovennatuurlijke en de werkelijkheid sterk met elkaar vermengen. Leerling tovenaar zet die spoor ook voort. Het verhaal speelt zich gewoon in de werkelijke wereld af, maar Travis Lauper komt al snel in aanraking met het bovennatuurlijke. Het begin van het boek verteld over de jeugd van Travis, daarna schakelen we 20 jaar vooruit naar het heden en blijken de gebeurtenissen van het verleden nog steeds van grote invloed op Travis te zijn.

Olde Heuvelt heeft duidelijk veel inspiratie opgedaan door de boeken van Stephen King te lezen. Wie de boeken van King kent, zal de verhaalstijl van dit boek ook snel herkennen. Als mij zou zijn verteld dat King dit boek had geschreven, had ik dat zonder meer geloofd, zo dicht bij elkaar liggen beide schrijfstijlen. Toch zitten er nog wel wat ruwe kantjes in dit boek die wat beter hadden kunnen worden uitgewerkt. Ik had graag nog wel wat meer willen weten over de relatie tussen Travis en zijn vrouw en het begin van het boek gaat voor mijn gevoel erg traag, terwijl het einde van het boek juist weer leest als een trein.

Ook werd het boek voor mij nergens echt spannend. Verschillende wendingen in het verhaal kan je al van ver zien aankomen. En er is geen echte spanningsopbouw, vaak gebeurt een gebeurtenis plotseling, waardoor de spanning na een paar zinnen alweer voorbij is. Op deze punten had wel wat beter naar de gebeurtenis kunnen worden toegewerkt.

Travis vormt gelukkig wel een prettig hoofdpersoon en hoewel ik vind dat de relatie tussen hem en zijn vrouw wat beter uitgewerkt kon worden, is de dynamiek tussen beide erg leuk om over te lezen. De vrouw van Travis stal wat mij betreft de show in het boek, de stukken over haar waren de stukken waar ik het meeste van genoot. En hoewel het einde wel erg snel gaat, is het wel bevredigend.

Liefhebbers van Stephen King moeten de boeken van Olde Heuvelt zeker eens proberen. Verder zijn Nederlandse horror/fantasy schrijvers zeldzaam, laten we Olde Heuvelt dus vooral wel koesteren, ik verwacht dat zijn boeken in de toekomst alleen maar beter zullen worden.

383

9789024528189