Waargebeurd Uitgeverij Ten Have Mei 2014

Leef!

Laura geniet bewust en intens van juist de kleine dingen in het leven, iets waar veel mensen een groot voorbeeld aan kunnen nemen. Een prachtig en inspirerend boek om te lezen.

Laura Maaskant is vijftien als ze voor het eerst hoort dat ze een zeldzame vorm van kanker heeft. Na een lang en zwaar behandeltraject lijkt ze genezen, en pakt ze de draad van haar jonge leven weer op. Ze maakt haar vwo af en gaat studeren in Amsterdam. Maar dan keert de ziekte terug. De prognose is ongewis, haar levensverwachting beperkt. Nogmaals loodzware behandelingen ondergaan wijst Laura af. Ze gaat voor kwaliteit van leven;niet met een bucketlist, maar ‘gewoon’, met haar vrienden en familie, en in haar werk. Zoals ze zelf zegt, ervaart ze haar leven nu juist heel intens.

In Leef! Beschrijft Laura niet alleen wat de ziekte haar heeft gekost, maar ook wat die haar heeft opgebracht: de mogelijkheid om te genieten van de tijd die haar nog rest, en elke dag diepgaand te beleven.

Een prachtig boek wat je meeneemt in een oneerlijke strijd tegen kanker. Ze schrijft heel eerlijk over het moment dat ze te horen krijgt dat ze kanker heeft en het moment dat het weer terug is gekomen. Wat dit voor effect heeft op haarzelf maar ook op dat van haar familie. Heel bijzonder vond ik de liefdevolle en unieke band tussen Laura en haar broers, die haar op handen dragen en ervoor zorgen dat ze zich het mooiste meisje op aarde voelt. Kippenvel!

Ik vind het altijd erg bijzonder als iemand vol overgave kiest om te stoppen met behandelen om bewust te gaan genieten van het leven wat hen nog rest, ik heb daar niets anders dan diep respect voor. Dit is alles behalve een makkelijke keuze.
Heel inspirerend om te lezen hoe ze na deze bewuste keuze weer haar leven oppakt en zelfs ook weer naar de toekomst kijkt. Samen met haar vriendin Roos huurt ze een eigen huisje, plant ze haar begrafenis, de dienst, en shopt ze voor haar kleding die ze in de kist aan wil. Maar alles met zoveel positieve energie dat het niet zwaar beladen is. Ze krijgt een hulphond “Tirza” en geniet bewust en intens van juist de kleine dingen in het leven. Iets waar veel mensen een groot voorbeeld aan kunnen nemen.
Een prachtig en inspirerend boek om te lezen.

Achter in het boek staat een quickscan code die je direct doorstuurt naar de muziek die bij elk hoofdstuk vermeld staat. Een leuk detail van het boek.

191