Thriller & Spanning Uitgeverij Marmer April 2012

Last Minute

Last Minute is een fijne thriller, maar weinig spannend en redelijk voorspelbaar. Daarbij is Susan als hoofdpersoon niet altijd even geloofwaardig en vaak zelfs naïef te noemen.

Vijf jaar zijn Susan Waterberg en haar man Hugo getrouwd en gelukkig in Almere. Die mijlpaal wil Susan niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Ze regelt haar schoonouders als oppas voor hun zoontje Stijn van drie en boekt een lastminutevakantie naar Hurghada. Voor Hugo is de trip een grote verrassing, zeker omdat hij zijn PADI (duikbrevet) nog niet heel lang heeft. Nu kan hij eindelijk ‘echt’ gaan duiken. Hoewel het afscheid van Stijntje hun beiden zwaar valt, verheugen ze zich op een onbezorgde zonvakantie. Als ze op de duikschool inchecken krijgt Susan de schrik van haar leven. De duikinstructeur is een ‘oude bekende’ en confronteert haar met een verleden dat ze altijd voor Hugo heeft verzwegen. De zorgeloze strandvakantie die Susan voor ogen had, verandert in een web van leugens en chantage. Om haar gezin te behouden, zal ze definitief moeten afrekenen met haar verleden.

Last Minute was mijn eerste kennismaking met Linda van Rijn en gelukkig is deze niet tegengevallen. Dit omdat ik meerdere boeken van haar heb gekocht en nog een aardig stapeltje te lezen heb. Op de cover van haar boeken wordt ze veelal vergeleken met Suzanne Vermeer en ik begrijp, na het lezen van het boek, meteen waarom.

In Last Minute volgen we Susan en haar gezin: man Hugo en zoontje Stijn. Ze boekt als verrassing voor Hugo een last minute van een week naar Egypte. Hun zoontje blijft bij opa en oma. Eenmaal in Egypte loopt Susan een oude bekende tegen het lijf, Johnny. Ze kent hem uit het criminele circuit. Susan is daar jaren eerder uitgestapt, ondanks dat ze deze Johnny nog geld schuldig was. Hugo weet echter van niets… Kan zij haar man in het ongewisse laten? En hoe zorgt ze ervoor dat Johnny haar en haar  gezin met rust laat?

Last Minute is een fijne thriller, maar weinig spannend en redelijk voorspelbaar. Daarbij is Susan als hoofdpersoon niet altijd even geloofwaardig en vaak zelfs naïef te noemen. Zo besluit ze Johnny te chanteren als ze met zijn tweeën op een bootje op zee zitten… Voor iemand die jaren in het criminele circuit heeft vertoefd, zou je toch denken dat ze beter weet. Hier had Van Rijn meer aandacht aan mogen besteden. Susan komt wel erg naïef over voor de ervaring die ze heeft opgedaan in het verleden. Dit geldt ook voor Johnny. Hij zou banden hebben met de maffia, maar in zijn gedrag komt dit absoluut niet naar voren. Hij lijkt eerder een kruimeldief. Het plot is behoorlijk voorspelbaar en weinig uitgediept. Het is redelijk simpel hoe alles uiteindelijk opgelost wordt en hierin had ik meer creativiteit van Van Rijn verwacht.

Van Rijn is er wel goed in geslaagd het leven op vakantie weer te geven. Je waant je daadwerkelijk op een Egyptische duikschool, een dobberend bootje voor de kust of in een all inclusive resort. Als geen ander weet de auteur dit treffend te beschrijven. De lezer zou bijna zelf zin in vakantie krijgen!

Last Minute exact het type verhaal dat ik verwachtte en voor ogen had. Het leest prettig weg, bevat korte hoofdstukken, maar weinig spanning en wat naïeve hoofdpersonen. Als je je hier op instelt, is het echter een prima verhaal. En voor de fans van Suzanne Vermeer kan ik aangeven dat dit boek inderdaad in dezelfde lijn ligt.

288

9789460680755