Chicklit Luitingh Sijthoff Mei 2016

Lang leve de liefde

Lang leve de liefde is een echte chicklit; weinig verrassend, heerlijk voorspelbaar en een boek om even je verstand bij op nul te zetten. Fijne ontspanning dus.

Op de ochtend van haar vijfentwintigste verjaardag maakt Lily Harper de allerlaatste brief open van haar geliefde moeder, die stierf toen Lily acht was. Tot haar verrassing staat er meer in over haar moeders eerste en enige echte liefde. Die dag ontmoet Lily ook de acteur Eddie Tessler. Lily is stiekem wel gevleid dat Eddie haar zo geweldig vindt, en ze voelt de vlinders fladderen. Maar waarom vindt ze het dan zo belangrijk wat Dan, haar grappige, stoere, knappe jeugdvriend, die altijd voor haar klaarstaat, ervan vindt?

Gek genoeg is Lang leve de liefde het allereerste boek dat ik lees van Mansell. In mijn tienerjaren las ik erg veel chicklit en ik was wel een beetje klaar met het genre. Toen mij dit recensie-exemplaar werd toegestuurd en ik behoefte had aan een boek waarbij ik mijn verstand op nul kon zetten, koos ik ervoor om dit boek van Mansell erbij te pakken. En ik moet eerlijk bekennen, dat is zeker niet tegen gevallen!

Lang leve de liefde is een echte chicklit; weinig verrassend, heerlijk voorspelbaar en een boek om even je verstand bij op nul te zetten. Fijne ontspanning dus. De personages die in het verhaal voorkomen zijn alleen goed uitgewerkt en iedereen komt uitgebreid aan bod. Ze komen zo tot leven en je bouwt als lezer al snel een band met ze op. De omgeving, een typisch Engels dorpje, is beeldend beschreven. Je ziet exact de omgeving waar het verhaal zich afspeelt voor je, inclusief het dorpscafe waar iedereen komt. En waar uiteraard genoeg besproken en geroddeld wordt… Ook is de setting boeiend, het verhaal speelt zich deels af in de filmwereld. Lekker glamoureus en normaliter een ver van je bed show.

Desondanks is het verhaal wel erg romantisch en daardoor onrealistisch. Na het lezen van de achterflap weet je al exact hoe het boek zal eindigen en met wie de hoofdpersoon uiteindelijk gelukkig wordt. De weg ernaar toe is echter goed beschreven en dat maakt het boek wel degelijk vermakelijk en interessant. Toch stoor ik mij in de laatste hoofdstukken aan de boodschap van Mansell. Ze predikt duidelijk dat je pas echt gelukkig bent als je in een relatie zit, en daar ben ik het niet mee eens. Deze boodschap ligt er voor mij helaas te dik bovenop.

384

9789024567317