Laat het feest beginnen!

door

Fabrizio Ciba, een auteur die ooit een enorme bestseller schreef, maar nu al jaren droogstaat qua ideeën, kan maar niet beslissen of hij zal vluchten naar een Spaans eiland om daar zijn nieuwe roman te schrijven, of dat hij toch naar de megaparty zal gaan die de grootste vastgoedmagnaat van Rome, Sasà Chiatti, heeft georganiseerd in de hoop nog meer publiciteit voor zichzelf te genereren.

Saverio Moneta, bijgenaamd Mantos, is de leider van de Beesten van Abaddon. Terwijl hij overdag op zijn lazer krijgt van zijn baas (tevens zijn schoonvader) en in de avond geterroriseerd wordt door zijn zonnebankbruine, hysterische echtgenote, spreekt hij één keer in de week in het diepste geheim af met zijn satanische volgelingen om de basiselementen van de Liturgie van de Duisternis door te nemen en te discussiëren over de beste manier om een offerlam te slachten. Moneta staat onder aan de voedselketen, en de enige weg is die naar boven. Zijn volgelingen en hij slagen erin om –onder het mom van ober– te infiltreren in de party van Chiatti. Niemand is voorbereid op hun snode plannen…

In Laat het feest beginnen! draait alles om de clash tussen twee werelden: de wereld van de elite (rijk, beroemd, intelligent), die haar onzekerheid verbergt achter tralies en hekken, terwijl ze tegelijkertijd een zo groot mogelijke bekendheid nastreeft. Aan de andere kant de arbeidersklasse, die alles doet om dagelijks geluk te verwerven.

Met deze insteek tussen het rijke en arme deel van Italië wordt een erg leuke humoristische roman geschreven door AmmanitiAmmaniti is bekend geworden met het boek Ik haal je op, ik neem je mee, in dit boek liet hij twee verhaallijnen in elkaar overlopen. Deze insteek gebruikt hij opnieuw in zijn boek en wederom op met een geslaagde manier!

Verschillend met eerdere delen is het overgrote deel van fictie in dit boek. Eigenlijk staat het ver buiten de realiteit, dit in tegenstelling tot de klassieker Ik haal je op, ik neem je mee. Toch is deze fantasiewereld niet storend en val je van de ene in de andere verbazing. Binnen in Rome worden enkele omgevingen geschetst, met als sterk gedetailleerde plaats Villa Adda, de locatie waar de titel van het boek zijn naam vandaan heeft.

Hoofdpersonen worden goed neergezet in het eerste deel van het boek. Het boek kent een good guy en bad guy, voor beide krijg je toch enig sympathie. Ook zijn de verhaallijnen van de hoofdpersonen goed opgebouwd en voldoende belicht.

Het boek Laat het feest beginnen! leest opnieuw in een sneltrein vaart uit. Of het een geslaagd feestje is, mag de lezer aan het eind van het boek zelf bepalen.