Literatuur & Romans De Arbeiderspers Juni 2014

Kwartet

De verschillende hoofdpersonen hebben allemaal issues in het leven die niet onbesproken blijven. Een goede dimensie aan het verhaal geeft een paranoïde oud muziekleraar die door straatvrees aan huis gekluisterd is.

Dit verhaal is gesitueerd in een nabije toekomst. Een toekomst die ons lijkt te beroven van onze laatste culturele en maatschappelijke illusies. Plaats van handeling is het centrum van de hoofdstad, rond het grote water nabij het gloednieuwe gerechtsgebouw en het in onbruik geraakte muziekcentrum. ‘Muziek, dat helpt,’ wist Reve. En dat weten ook de vier leden van het strijkkwartet dat op gezette tijden samen musiceert. Alle vier zijn ze op verschillende manieren beschadigd door het leven, maar in de muziek vinden ze afleiding, troost, ja soms zelfs iets van verheffing. Aan dat alles lijkt ruw een einde te komen wanneer een repetitie op de woonboot van een van de leden verstoord wordt door een indringer.

Enquist heeft met Kwartet weer een roman neergezet waarbij muziek een grote rol speelt. Voor leken in de muziekwereld kan dit soms lastig zijn, als stukken worden besproken waar jij geen weet van hebt, of bepaalde noten voorbij komen waarvan je het bestaan niet eens wist. Gelukkig is dit een bijzaak. Enquist heeft een spannende roman neergezet met Kwartet. De verschillende hoofdpersonen hebben allemaal issues in het leven die niet onbesproken blijven. Een goede dimensie aan het verhaal geeft een paranoïde oud muziekleraar die door straatvrees aan huis gekluisterd is. Deze man is de rode draad in het verhaal.
Al met al een heerlijke roman met een spannende twist. Enquist op haar best.

272

9789029589444