Bundels, Columns, Strips Nieuw Amsterdam Oktober 2011

Krijg nou tieten!

Eigenlijk weet iedereen wel hoe het daadwerkelijk zit, maar Claudia draait er niet omheen en zegt waar het op staat. De leuke en mooie momenten, maar zeker ook de minder charmante kanten van een zwangerschap komen aan bod.

Dat ik ooit een boek zou schrijven over zwangerschap leek me een jaar geleden nog even waarschijnlijk als dat Daphne Deckers een boek zou schrijven over de agrarische toepassingen van de rupsband in Litouwen. Praten over zwangerschapsverschijnselen vond ik wijvengezeik. Woorden als ‘voedingsbeha’ en ‘zoogkompressen’ kon ik alleen maar uitspreken als ik Adolf Hitler nadeed. Ik ben namelijk een reservevrouw. Als alle vrouwen op zijn, dan bel je mij. Mijn beste vrienden zijn mannen, ik haat winkelen en hou van praten over het ontstaan van het heelal, de nieuwe Volvo XC70 en de lippen van Angelina Jolie. En toch ben ik de aangewezen vrouw om jou door deze negen maanden heen te slepen. Want ik weet hoe het is. En mijn ervaring is dat je daar het meeste aan hebt. In Krijg nou tieten! staan de verhalen van een vriendin die je zelfvertrouwen kan geven, alleen al vanwege dit simpele feit: een kind krijgen is geen kattenpis. Maar als ik het kan, kan jij het zeker.

Was getekend: Claudia de Breij. In dit boek beschrijft ze haar negen maanden zwangerschap. Ook de eerste weken na de geboorte van haar zoon komen voorbij. Dit alles op zeer hilarische wijze. Ondanks dat ik zelf niet in verwachting ben, is het wel vermakelijke kost en zal de humor vele lezers aanspreken. De ervaringen van Claudia komen vooral eerlijk en oprecht over. Eigenlijk weet iedereen wel hoe het daadwerkelijk zit, maar Claudia draait er niet omheen en zegt waar het op staat. De leuke en mooie momenten, maar zeker ook de minder charmante kanten van een zwangerschap komen aan bod.

Het leest lekker vlot weg, mede door de vlotte schrijfstijl van De Breij. Ook bevat het boek enkele illustraties die net wat meer vorm geven en het bijbehorende hoofdstuk daadwerkelijk net dat beetje extra geven. Vermakelijk boekje en waarschijnlijk zeer herkenbaar voor de zwangere dames onder ons.

210

9789046811757