Jeugd De Fontein September 2014

Kreukel

Riphagen beschikt over een behoorlijke dosis creativiteit. Zo zie je allerlei dieren verstopt zitten, maar ook kabouters op een schommel in de tuin!

Hond Kreukel heeft het ontzettend naar zijn zin bij zijn baasje. Dit baasje is eigenlijk veel te netjes voor Kreukel, en hij ergert zich aan alle goedbedoelde acties van zijn hond. Op een dag is de maat vol en zet hij Kreukel bij het vuilnis. Die denkt dat hij lekker op vakantie mag. Onderweg loopt Kreukel tegen een ander baasje aan. Zou dit baasje Kreukel wel accepteren zoals hij is?

Kreukel is het nieuwste boek van illustrator Loes Riphagen.  Ze heeft een heel herkenbare tekenstijl. Aan de cover zie je direct dat het om een boek van Riphagen gaat. Het verhaal over Kreukel zal erg herkenbaar zijn voor iedereen die een hond heeft of heeft gehad. Vooral alle streken van Kreukel zullen hondenbaasjes niet onbekend voorkomen. Leuk dat Riphagen laat zien dat dit ook goedbedoelde streken kunnen zijn en echt niet alleen maar uit ondeugendheid is.

De tekeningen in Kreukel bevatten veel kleur en details. Hoe langer je naar een tekening kijkt, hoe meer details je ziet. Steeds als je de tekening opnieuw bekijkt, ontdek je weer nieuwe dingen. Riphagen beschikt over een behoorlijke dosis creativiteit. Zo zie je allerlei dieren verstopt zitten, maar ook kabouters op een schommel in de tuin! Dit voegt humor aan het verhaal toe en zorgt dat je met een glimlach op je gezicht door het boek bladert.

Kreukel is een heerlijk prentenboek met belangrijke boodschap. Riphagen verpakt dit echter luchtig. Met haar creativiteit en humor zal zij ongetwijfeld iedereen die dit boek leest weten te plezieren. Ik kan bijna niet wachten tot mijn zoontje ouder is zodat ik samen met hem alle tekeningen kan bekijken. Leuk extraatje is dat het boek ook nog een memoryspel bevat.

BadgesLeestip

40

9789026136627