Thriller & Spanning Ambo | Anthos November 2007

Koude lente

De hoofdstukken eindigen elke keer weer spannend, waardoor het moeilijk is om het boek opzij te leggen. Ook vanwege de verrassende wendingen die het verhaal regelmatig maakt en waarbij je geen idee hebt hoe het verder zal gaan.

In een park wordt het levenloze lichaam van een klein meisje aangetroffen. Een buurman van het meisje wordt in zijn flat ernstig mishandeld door een jeugdbende. Wat beweegt die bendeleden een kansloze, beperkte jongen voor wie ze alleen maar minachting koesteren, op te nemen in hun groep en hun deel te laten nemen in hun criminele activiteiten? Eenmaal aan hun willekeur overgeleverd, verliest de jongen langzaam maar zeker de greep op de realiteit. Paul Vegter is belast met het onderzoek naar de moord. Hij buigt zich over de anonieme brieven die meer vragen opwerpen dan beantwoorden. Dan blijkt dat de chauffeur van de schoolbus regelmatig in het park is gezien…  Een maalstroom van gebeurtenissen volgen elkaar in een rap tempo op.

Paul en de andere rechercheurs moeten nauw samenwerken om deze moord tot de bodem uit te zoeken. Wat niet zo gemakkelijk lijkt als ze steeds op een dood spoor eindigen. Er spelen zich verschillende nare gebeurtenissen in de stad af en er lijkt geen stoppen meer aan. Al snel hebben de rechercheurs met een jeugdbende te maken die nergens voor terugdeinst. De hoofdstukken eindigen elke keer weer spannend, waardoor het moeilijk is om het boek opzij te leggen. Ook vanwege de verrassende wendingen die het verhaal regelmatig maakt en waarbij je geen idee hebt hoe het verder zal gaan. De spanning is ontzettend goed opgebouwd. Alleen jammer dat er veel verklapt wordt op de achterkant van het boek.

We leven mee met verschillende personen. Zoals de jongen die er zo graag bij wilt horen, maakt niet uit bij wat, als hij maar vrienden krijgt. Wat hem zo wanhopig maakt dat hij tot alles in staat is. Hij heeft het zwaar thuis bij zijn moeder, wat zijn leven er niet gemakkelijker op maakt. De rechercheurs hebben het ook niet makkelijk. De privéleven worden in het verhaal uitgediept, wat medeleven en sympathie opwekt. Het verhaal krijgt hierdoor een extra dimensie. En dat bewijst maar weer dat politieagenten ook maar gewone mensen zijn, denk daar maar aan als er weer een bon op de mat ligt voor te hard rijden….

272

9789041412539