Thriller & Spanning Ambo | Anthos Mei 2019

Koude angst

Koude angst is het vervolg op het eerder verschenen Meisje zonder huid. Het werd mij al direct duidelijk dat het prettiger was geweest het eerste deel gelezen te hebben.

Tupaarnaq is teruggekeerd naar Nuuk om haar enige vriend, Matthew Cave, te helpen zijn halfzus Arnaq te vinden, die tijdens een weekendtrip naar het verlaten stadje Færingehavn is verdwenen. Wanneer Arnaqs moeder een telefoontje krijgt van een doodsbange Arnaq is het voor iedereen duidelijk dat er een vreselijke misdrijf dreigt plaats te vinden. Matthews vader, Tom, was in zijn jonge jaren op de militaire basis Thule betrokken bij een geheim experiment met dodelijke afloop en werd verdacht van een dubbele moord. De verdwijning van Arnaq blijkt samen te hangen met de oude Thule-zaak. Aan Matthew en Tupaarnaq de taak om Arnaq te redden, zonder nieuwe slachtoffers te maken.

Koude angst is het vervolg op het eerder verschenen Meisje zonder huid. Zonder deze voorkennis en zonder dit boek gelezen te hebben, begon ik aan Koude angst. Het werd mij al direct duidelijk dat het prettiger was geweest het eerste deel gelezen te hebben. Zeker bij aanvang wordt er behoorlijk veel teruggegrepen op het eerste deel en dan mis je als lezer echt essentiële voorkennis. Het verhaal borduurt voor een groot deel voort en dat maakt het lastig om prettig in het verhaal te komen voor de lezers die nog niet bekend zijn met deze reeks. Daarbij speelt het verhaal zich af in Groenland en moest ik echt wennen aan alle bijzondere namen van de personages. Er waren twee namen die ook nog eens behoorlijk op elkaar lijken, waardoor ik bij aanvang soms moeite had om deze personages uit elkaar te houden.

Koude angst is echt een boek waar je van moet houden. Hoewel ik fervent thriller lezer ben, sprak dit verhaal mij persoonlijk minder aan. Het is vrij ‘hard’, redelijk wat actie en geweld. Ik had hier toch meer subtiliteit in willen zien. Daarbij spreekt het hele idee van de doofpotaffaire mij wel aan, maar toch komen de personages nergens echt tot leven. Dat kan dus ook komen doordat ik het eerste deel niet gelezen heb. En dit terwijl het hele idee achter de doofpotaffaire wel gruwelijk is en behoorlijk goed bedacht. De uitwerking van het verhaal mist bij mij echter zijn werking en dat is jammer.

Koude angst is een prima boek voor liefhebbers van het genre, mij heeft het helaas niet kunnen bekoren. De auteur heeft mij niet dusdanig nieuwsgierig gemaakt dat ik ook het andere deel, of toekomstige delen uit de reeks, zou willen lezen.

384

9789026345029