Literatuur & Romans De Fontein Oktober 2007

Koningin Camilla

Hoewel het boek een erg leuk einde had, kwam het einde wel erg abrupt. Je zit als lezer nog volop in het verhaal, als het opeens is afgelopen.

In Engeland regeert de angst. Alle sociale buitenbeentjes wonen in streng bewaakte zones, waaronder misdadigers, zwakkelingen, dommeriken en… de Koninklijke Familie! Prins Charles en zijn geliefde Camilla wonen in de Flowers Exclusion Zone met de rest van de Koninklijke Familie en hun troep honden. Charles is best in zijn element met zijn kippen en zijn moestuintje. Camilla doet zo min mogelijk terwijl ze achteloos haar sigaretjes rookt. Dan kondigt Elizabeth haar aftreden aan… Maar Charles weigert de troon, tenzij Camilla koningin mag worden. Net wanneer prins William zichzelf opoffert om de nieuwe monarch te worden, dient zich ene Graham Cracknell van Ruislip aan, die claimt de liefdesvrucht van Charles en Camilla te zijn, en dus hun wettelijke erfgenaam.

Wat als de monarchie in Engeland wordt afgeschaft? En als de ex-monarchen worden opgeborgen in een geïsoleerde en afgesloten wijk samen met de onderste laag van de bevolking? Dit zijn de vragen die aan de grondslag staan van dit nieuwste boek van Sue Townsend. Het resultaat is een hilarische aaneenschakelingen van gebeurtenissen in het nieuwe leventje van de Koninklijke Familie. In het boek volgen we afwisselend de verschillende leden van de Koninklijke Familie, de politici in the House of Parlement en de honden die ook in de Flowers Exclusion Zone wonen.

Lezers die het boek The Queen and I van Townsend hebben gelezen, komt dit boek vast bekend voor. De Royal Family wordt in het gewone leven geplaatst en moeten omgaan met alledaagse gebeurtenissen. Het leuke van het boek is dat alle karakters een soort overtrokken versie zijn van de werkelijkheid. Camilla is ontzettend lui en dommig. Prinses Micheal blijft bekakt en hooghartig. Prinses Anne is praktisch en past zich snel aan, enzovoort. Hierdoor zijn alle karakters erg duidelijk en is het boek goed te volgen.

Leuke invalshoek van Townsend is het gebruik van de honden. We volgen verschillende gesprekken tussen de honden en zien hun kijk op het leven. Op die manier vormen ze wat tegengewicht op de soms ietwat naïeve instelling van het de Koninklijke Familie. Het boek geeft de lezer op een hilarische wijze inzicht in de bijzondere kantjes van het Britse sociale systeem. Townsend slaagt erin om afwisselend kritisch naar dit systeem te kijken, maar op andere momenten een ontroerende of grappige kijk weer te geven.

Hoewel het boek een erg leuk einde had, kwam het einde wel erg abrupt. Je zit als lezer nog volop in het verhaal, als het opeens is afgelopen. Wat mij betreft had Townsend dit beter kunnen uitwerken, het abrupte einde doet deze bijzonder grappige roman geen eer aan.

Een absolute aanrader voor liefhebbers van het Britse Koningshuis, of van Engeland in het algemeen. Een heerlijk nuchtere en grappige kijk op de Royal Family en al hun eigenaardigheden.

352

9789026123481