Literatuur & Romans Prometheus September 2014

Kom hier dat ik u kus

Kom hier dat ik u kus is een subtiel en meeslepend verhaal, zonder meeslepende gebeurtenissen. De kracht zit hem in de eenvoud. Een boek dat terecht bejubeld is.

In Kom hier dat ik u kus volgen we Mona, als kind, als vierentwintigjarige, en als vijfendertigjarige. Een verhaal over waarom we worden wie we zijn. Over ouders en kinderen. Over kapotte mensen en hoe zij ongewild anderen ook kapotmaken. Over waar verantwoordelijkheid eindigt en schuld begint. Over geheimen en eenzaamheid. Over ziekte en zwijgen. Over de gevaren van sterk zijn. Over vergeten en niet kunnen vergeten. Over jezelf durven redden. En natuurlijk ook nog over de liefde. Omdat dat alles is wat we hebben, of toch bijna.

Kom hier dat ik u kus is een meeslepend verhaal, waar de kricht zit in alledaagse gebeurtenissen. We volgen Mona. Bij aanvang van het boek is Mona nog kind, haar moeder is net overleden en haar vader probeert zo goed als dat gaat met de situatie om te gaan. Ze krijgt al snel een stiefmoeder en halfzus. Op de Beeck heeft werkelijk prachtig beschreven hoe Mona en haar broer omgaan met de komst van een halfzus en welk effect de stiefmoeder op de relatie heeft. Met name in de relatie tussen de kinderen en hun vader.

Vervolgens maakt het verhaal een sprong voorwaarts en volgen we Mona als ze halverwege de twintig is. We zien haar langzaam richting bepalen in het leven, maar ze kan zich lastig losmaken van haar jeugd. Deze strubbeling heeft Op de Beeck treffend op papier weten te zetten. En ondanks dat er feitelijk weinig gebeurd, schuilt de kracht van het verhaal in zijn eenvoud.

In het laatste deel van het verhaal is Mona inmiddels halverwege de dertig. Haar vader is ernstig ziek en heeft niet lang meer te leven. Mona heeft een relatie, geen kinderen maar wel een kinderwens. In dit deel van het verhaal zien we welke invloed haar jeugd en de relatie met haar familie heeft op de keuzes die ze maakt. Op de Beeck laat hiermee op subtiele wijze zien welk effect goede bedoelingen uiteindelijk op iemand kunnen hebben.

Kom hier dat ik u kus is een subtiel en meeslepend verhaal, zonder meeslepende gebeurtenissen. De kracht zit hem in de eenvoud. De onderlinge relaties en het uiteindelijke effect hiervan zijn werkelijk prachtig beschreven. Een boek dat terecht bejubeld is.

Dit boek telt mee voor de leesuitdaging Ik lees Nederlands 2015.

BadgesKlassieker

336