Chicklit Karakter Uitgevers Maart 2011

Klittenband

Verder een simpel boek met weinig diepgang. Ik denk dat de auteur een soort Sex and the City verhaal wilde neerzetten, maar daarin te ver is doorgeslagen naar de seks-kant.

In Klittenband volgen we het leven van 4 vriendinnen die elk hun eigen achtergrond en geheimen hebben. Nicky is net verlaten door haar vriend wegens te weinig seks en blijft hopen dat het goed komt, Esmee haar man is overleden en heeft jaren geen seks meer gehad, Marleen is bijna een nymfomane en pakt iedere man die haar pad kruist en Fleur is getrouwd en net bevallen en heeft even geen behoefte aan sex, in tegenstelling tot haar man.

De nadruk in dit boek ligt, dat mag duidelijk zijn, bij seks. Een iets te grote nadruk wat mij betreft. Het is niet het enige wat speelt bij de vrouwen, maar wel datgene wat de boventoon voert. Uiteraard zijn er achterliggende redenen over het waarom en deze komen dan ook aan bod. Naar mijn mening echter wel in een wat bescheiden rol. De echte problemen liggen wat meer op de achtergrond en de boodschap lijkt dan ook dat veel problemen verdwijnen als je een goed seksleven hebt.

Personage Marleen is naar mijn idee te extreem neergezet. Ze deelt werkelijk met elke man die ze tegenkomt het bed, en lijkt weinig tot geen eisen te stellen zolang hij maar zin heeft. Haar nymfomanische trekjes gaan al snel tegen staan. De andere drie karakters komen wat dat betreft beter uit de verf. De auteur heeft er verstandig aan gedaan om vier totaal verschillende vrouwen neer te zetten. Je haalt als lezer de karakters en verhaallijnen dan ook niet door elkaar.

Verder een simpel boek met weinig diepgang. Ik denk dat de auteur een soort Sex and the City verhaal wilde neerzetten, maar daarin te ver is doorgeslagen naar de seks-kant. Weinig diepgang in de achterliggende problematiek waardoor het verhaal op alle vlakken oppervlakkig blijft.

310

9789061125570