Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Mei 2014

Klem

Hoewel ik op elke vraag een duidelijk antwoord krijg, weet Beckett mij met het plot niet te verbazen, ondanks de gruwelijkheid hiervan.

Het is een snikhete zomer, op het verlaten Franse platteland. De Engelsman Sean loopt door een verwilderd bos en trapt in een wolfsklem. Hij raakt bewusteloos van de pijn. Gelukkig wordt hij gevonden door een jonge vrouw: Mathilde. Zij sleept hem mee naar haar afgelegen boerderij. Als Sean opknapt, gaat hij werken voor Mathildes vader. Het is een rauwe, norse man die jaagt en varkens fokt. Er hangt een lugubere sfeer. Dan blijkt dat de vorige klusser verdwenen is. Iedereen op de boerderij draagt onrustbarende geheimen met zich mee. Maar ook Sean houdt veel verborgen…

Trouwe fans hebben lang moeten wachten op de nieuwste van Simon Beckett. Gelukkig maakt hij de verwachtingen waar met Klem. Het verhaal verteld over Engelsman Sean die al liftend door het Franse platteland trekt. Al snel wordt duidelijk dat hij Engeland ontvlucht is en wat op zijn kerfstok heeft. Wat dit is blijft voor de lezer lang onduidelijk. Daardoor blijft het ook gissen: is Sean nu goed of slecht? Beckett kiest ervoor om zowel vanuit het heden in Frankrijk te vertellen als terug te pakken op gebeurtenissen in Londen in het verleden.

Wanneer hij met zijn been vast komt te zitten in een wildklem komt hij bijna te overlijden. Net op tijd wordt hij gevonden door Mathilde en haar zus. Hij wordt opgelapt en kan op de schuurzolder bijkomen. Al snel blijkt dat de vrouwen hun vader niet hebben verteld dat er een vreemde in de schuur ligt. Als hij hier achter komt is de spanning om te snijden. Vanaf dan neemt het verhaal wat meer vaart aan, helemaal wanneer Sean voorlopig op de boerderij besluit te blijven en gaat werken voor de heer des huizes. Gaandeweg weet hij door zijn pantser heen te breken. Sean wordt echter ook flink op de proef gesteld. Dat blijkt al snel als hij voor het blok gezet wordt en een varken moet slachten. Beckett weet dit subliem te vertellen, tot in details, wat maakt dat de lezer het gevoel heeft zelf daadwerkelijk in die vieze, stinkende schuur te staan.

De personages heeft Beckett goed uitgewerkt. Ieder lezer zal een aversie tegen de norse heer des huizes hebben. Bij Sean blijft lang twijfel of hij nu goed of kwaad in de zin heeft. En Mathilde en haar zus blijven onpeilbaar. Mathilde is heel timide en bang, terwijl haar zus juist tegen het hysterische aanzit. Al die tegenstellingen in karakters maken het voor de lezer alleen maar interessanter. Hoe kan deze groep mensen samenleven op een boerderij met weinig andere sociale contacten? Hoe lang gaat dat goed?

Het verhaal bevat een aardige vaart, maar is nergens echt spannend. Pas in het plot komt er meer actie en moeten personages het op een rennen zetten. Het plot zit goed in elkaar en de lezer krijgt antwoord op de vraag wat zich op de boerderij afspeelt, maar ook wat er met de vorige klusser is gebeurd. Ook wordt dan eindelijk duidelijk waarom Sean Engeland ontvlucht heeft. Hoewel ik op elke vraag een duidelijk antwoord krijg, weet Beckett mij met het plot niet te verbazen, ondanks de gruwelijkheid hiervan. Op een of andere manier heb ik de laatste tijd vader dergelijke boeken gelezen waarin het plot soortgelijk was. Origineel vind ik het niet, bevredigend is het echter wel. Dat maakt dat ik zeker uitkijk naar een volgende boek van Beckett. En hopelijk hoeven we dan niet meer zo lang te wachten!

288

9789021809984