Literatuur & Romans The House of Books Mei 2006

Kicken!

Kicken! is vooral een luchtig en vermakelijk boek. Het is een verhaal wat zich uitstekend leent voor een romantische verfilming.

Stephen is toneelspeler. Hoogtepunten uit zijn carrière: derde figurant of lijk. En zijn aandeel in Rent Boy 2 wil hij liever helemaal vergeten. Nu werkt Stephen als ‘understudy’ van de beroemde Londense acteur Josh Harper. Als die nou eens onder een bus zou belanden? Dat kan Stephens doorbraak betekenen. Hij wordt verliefd op Nora, de prachtige echtgenote van Josh. En wanneer ‘sex-on-legs’ Josh een schaamteloze streek uithaalt, ziet Stephen eindelijk zijn kans schoon om de show te stelen.

Al enige tijd heb ik een tweetal boeken van David Nicholls in mijn kast staan, te weten De eerste dag en Kicken! Na alle lof over zijn recent verschenen boek Wij besloot ik dat het tijd werd kennis te gaan maken met deze auteur. Ik koos voor Kicken!

Kicken! is een luchtig verhaal over Stephen, een toneelspeler in de dertig die nog altijd wacht op zijn grote doorbraak. Verder dan lijk spelen in een serie is hij nog niet gekomen. Stephen is gescheiden en vader van dochter Sophie. Hij heeft een goede maar lastige relatie met zijn ex. Zij is inmiddels hertrouwd met een rijke man die het tegenovergestelde is van Stephen. Dit zet de verhoudingen onderling op scherp. Stephen blijft toch enige bewijsdrang houden tegenover zijn ex, iets wat Nicholls treffend op papier heeft weten te zetten.

Wanneer Stephen understudy wordt van de beroemde Josh, merkt hij hoe het leven van een succesvol acteur kan zijn. Hij maakt al snel kennis met Nora, de vrouw van Josh. Bij het lezen van de achterflap weet je al direct dat Stephen en Nora samen zullen eindigen. Enigzins voorspelbaar wordt het verhaal daardoor wel. Nicholls neemt de tijd voor zijn scenes, hij kiest ervoor om slechts enkele gebeurtenissen of ontmoetingen volledig uit te schrijven en daar doet hij goed aan. Dat geeft het verhaal meer diepgang.

Minpunt aan het boek vind ik dat het erg veel gaat over de hele acteurswereld en het doorbreken. Van mij had de focus meer mogen liggen op hoe de relatie tussen Stephen en Nora zich verder ontwikkelt. Dit had het verhaal de benodigde diepgang gegeven. Verder is Kicken! vooral een luchtig en vermakelijk boek. Het is een verhaal wat zich uitstekend leent voor een romantische verfilming.

336

9789044315776