Literatuur & Romans Cargo Oktober 2008

Keizerin uit het volk

Eigenlijk een boek dat niemand mag missen, een prachtige kijk in het leven van Japan. Een boek om eens in de paar jaar te herlezen om weer te proeven van de heerlijke sfeer die Burnham Schwartz weet te scheppen.

Het is 1959 wanneer Haruko trouwt met de kroonprins en daarmee de eerste niet-aristocratische kroonprinses wordt in de zeer mysterieuze en hermetisch gesloten monarchie van Japan. Onmiddellijk wordt ze geconfronteerd met de wreedheid en verdachtmakingen van de keizerin en haar volgelingen, die slecht geïnteresseerd zijn in een nieuwe troonopvolger. Alle bewegingen van Haruko worden in de gaten gehouden en onder die druk krijgt ze een zenuwinzinking. Maar op pure wilskracht, tegen de invloed van de keizerlijke bureaucraten in. Dertig jaar later, nu zelf keizerin, speelt ze een cruciale rol als ze een andere briljante vrouw – de diplomate Keiko – ertoe probeert over te halen het huwelijksaanzoek van haar zoon, de kroonprins, te accepteren. De gevolgen zijn tragisch en ingrijpend.

In Keizerin uit het volk volgen we het leven van Keiko, hoe ze opgroeit, hoe ze uiteindelijk in de keizerlijke familie terecht komt en daarna. In de gesloten wereld van Japan heeft Keiko het absoluut niet makkelijk. Ze is niet gewend aan het leven van het keizerlijk hof en ze zal al haar aanpassingsvermogen nodig hebben om haar plek te kunnen vinden.

Japan is een land dat mij altijd bijzonder geïnteresseerd heeft. Het zo verschillend met onze Europese cultuur. Ik was dan ook blij dat ik dankzij dit boek een betere kijk heb kunnen krijgen op Japan. Want als lezer krijg je prachtig inzicht in het keizerlijk hof, maar ook in het dagelijkse Japanse leven vanaf de tweede wereldoorlog en de decennia daarna.

Keiko vormt het centrum van al deze gebeurtenissen, je volgt de gebeurtenissen vanuit haar ogen en via haar indrukken. Doordat je het boek vanuit de ik-vorm is geschreven, is het makkelijk je in te leven in Keiko. Keiko is een intelligente, assertieve vrouw, die veel belang hecht aan familie en vrienden. Je krijgt als lezer een goed inzicht in Keiko, haar drijfveren en onzekerheden en haar goede en minder goede kanten. Keiko voelt erg menselijk aan, het is een vrouw met een goed hart die trouw blijft aan haar eigen normen en waarden, ondanks de druk die de buitenwereld op haar uitoefent.

Burnham Schwartz hanteert een prachtige zinsopbouw, die precies de juiste toon lijkt aan te slaan bij dit boek. Mooie metaforen en gesprekken tussen personages die soms bijna dichterlijk aandoen. Hierdoor kom je als lezer goed in de stemming die bij dit boek lijkt te passen. Wanneer ik tussendoor uit het raam keek verwachtte ik bijna bloeiende kersenbloesem en statige Japanse hofdames te zien. Er zijn weinig schrijvers die door hun zinsopbouw en taalgebruik zo’n passende sfeer weten te scheppen.

320

9789023427247