Jeugd Carry Slee Oktober 2008

Kappen

Carry Slee weet als geen ander te schrijven alsof ze zelf nog een opgroeiende tiener is. Het is echt een verhaal voor jonge tieners, waarvoor het van levensbelang is of je al hebt gezoend en met wie!

Sander is verliefd op Indra. Maar hij is niet de enige, René de broer van Indra’s vriendin Heike, voelt hetzelfde voor haar. Wat is René kwaad als Indra toch voor Sander kiest! Nog geen week later wordt in de stad een jongen in elkaar geslagen. René beweert dat Sander erbij betrokken was. Sander ontkent, maar niemand uit de klas gelooft hem. Indra is de enige die voor Sander opkomt, en niet alleen omdat ze verliefd op hem is. Indra weet hoe erg het is als je niet geloofd wordt. Ze heeft de ziekte van Pfeiffer, maar iedereen denkt dat ze zich aanstelt. Indra verdedigt Sander, ook al kost dat het haar de vriendschap met Heike. Maar of dat zo verstandig was?

Alles in dit boek draait om de tieners Indra, Heike, Sander en hun goede en slechte vrienden. Dit alles tegen een decor van het voortgezet onderwijs. Hun verliefdheid, vriendschap en het kiezen tussen goed en kwaad staat centraal.

Carry Slee weet als geen ander te schrijven alsof ze zelf nog een opgroeiende tiener is. Het is echt een verhaal voor jonge tieners, waarvoor het van levensbelang is of je al hebt gezoend en met wie! Je ziet jezelf er in terug. Maar tussen de regels door lees je als ‘oudere’ de boodschap van keuzes maken tussen het goede en het kwade. Dit alles verpakt in een, zeker voor de jeugd, zeer aantrekkelijk verhaal. Ook vriendschap en jezelf opofferen voor een ander heeft ze een goed plaatsje weten te geven. Daar kun je als volwassene nog wel een lesje uit leren. Ik moet toegeven dat ik nog nooit een boek van haar heb gelezen, maar na het lezen van dit boek begrijp ik waarom de jeugd zo’n fan is van haar boeken. Carry Slee schrijft heel herkenbaar en het leest lekker weg.

144

9789049923273