Waargebeurd Maarten Muntinga Februari 2007

Juf met staarten op een zwarte school

De kinderen mogen dan niet al te veel respect voor hun juf hebben, na het lezen van het boek kun je niet anders dan heel veel respect voor haar hebben.

Juf met staarten op een zwarte school vertelt het verhaal van de pas afgestudeerde Eefje, wanneer zij gaat werken op een zwarte school in het Amsterdamse Bos en Lommer. Het merendeel van de school bestaat uit Marokkaanse en Turkse kinderen. De Nederlandse kinderen zijn overduidelijk in de minderheid. Het boek beschrijft verschillende korte gebeurtenissen op school, zodat een goed beeld geschetst wordt van de kinderen en activiteiten die binnen de school en de klas plaatsvinden.

Het boek verscheen voor het eerst in 2004 en zorgde bij publicatie voor veel opschudding. Bij aanvang van het boek begreep ik deze consternatie niet. Zelfs halverwege de waargebeurde belevenissen van juf Eefje verbaasde ik mij nog niet. Toegegeven, er komen enkele respectloze situaties voor. De kinderen, nota bene uit groep 7 en later groep 8, tonen weinig respect ten aanzien van hun juf. Het begint echter met weinig opzienbarende gebeurtenissen. Eefje wordt meermalen uitgescholden door de kinderen. Wellicht ben ik niet zo gechoqueerd aangezien ik 12 jaar geleden nog aan mijn basisschoolcarrière bezig was en dus weet hoe het er aan toe kan gaan. Personen die langere tijd geleden de lagere school afrondden zullen wellicht regelmatig met openvallende mond het verhaal lezen.

Die openvallende mond overkwam mij ook steeds vaker naarmate het verhaal vorderde. Het respect is steeds verder te zoeken en juf Eefje wordt erg op de proef gesteld. Heel erg. Haar liefde voor het vak en de kinderen moet groot zijn en ik heb bewondering voor haar aanpak en doorzettingsvermogen. Het boek bevat af en toe zelfs een vleugje humor, tussen de serieuze ondertoon door. Die humor wordt voornamelijk aangedragen door Eefje. Regelmatig komt Eefje met een grappige oplossing om de klas in toom te houden.

De kinderen mogen dan niet al te veel respect voor hun juf hebben, na het lezen van het boek kun je niet anders dan heel veel respect voor haar hebben. Ze heeft hart voor het onderwijsleven en voor de kinderen. Ik ben benieuwd naar het volgende boek van Eefje en haar belevenissen in het Basisschoolleven.

192

9789041706812